Пошук по сайту

Література  лекції  Курсова робота  Рефераты  

Урок №28 Навчальне завдання Взаємодія образотворчого мистецтва з літературою. Ілюстрування літературних творів Орієнтовні тематичні вправи та завдання Створення ілюстрації на теми казок: «Івасик-Телесик»

Урок №28 Навчальне завдання Взаємодія образотворчого мистецтва з літературою. Ілюстрування літературних творів Орієнтовні тематичні вправи та завдання Створення ілюстрації на теми казок: «Івасик-Телесик»





Висока Л. В.,

учитель образотворчого мистецтва, художньої культури Маньківської

загальноосвітньої школи I-IIIступенів №1 Маньківської районної ради Черкаської області

Урок № 28

Навчальне завдання - Взаємодія образотворчого мистецтва з літературою. Ілюстрування літературних творів
Орієнтовні тематичні вправи та завдання - Створення ілюстрації на теми казок: «Івасик-Телесик», «Мудра дівчинка», «Коза-Дереза».

Техніка та матеріали - техніка на вибір учня.
Тема. Створення ілюстрації на тему казки: «Івасик-Телесик»
Мета : - навчити учнів виконувати ілюстрації до української народної казки « Івасик-Телесик », дати поняття про ілюстрацію, як різновид книжкової графіки ;

- удосконалювати навички узагальнення окремих елементів, передачі характерних рис казкових героїв, їхнього вбрання, оточення тощо;

- навчити учнів самостійно покращувати технічні навички зображувальної діяльності, вибирати способи зображення відповідно до характеру образу, користуватися акварельними фарбами;

- розвивати композиційні вміння та навички учнів, естетичні почуття, творчу фантазію, уяву;

- виховувати охайність у роботі, естетичне ставлення до навколишнього світу, любов та повагу до спадщини українського народу, його традицій та звичаї, прищеплювати любов до усної народної творчості. (Слайд № 3)

Тип уроку: комбінований

Види діяльності: пізнавальна, практично-творча діяльність.

Техніка та матеріали: графічна техніка в поєднанні з акварельним живописом.

Методи навчання: інформаційно-рецептивний (пояснювально-ілюстративний),

репродуктивний ( відтворюючий )
Форма організації: урок

Терміни і поняття:

Ілюстрація ( від латин. – освітлюю, пояснюю ) – різновид мистецтва, книжкової графіки. Ілюстрації до літературного твору допомагають читачеві краще зрозуміти його зміст.

Це малюнки до казок, віршів, оповідань, які розкривають і доповнюють їх зміст, допомагають краще уявити героїв твору, зрозуміти і запам`ятати їх. (Слайд № 4)

Обладнання:

для учнів — естетичний словник, ручка, підручник з образотворчого мистецтва для 5 класу, альбом, простий олівець, акварельні фарби, пензлі, палітра, склянка з водою;

для вчителя а) комп’ютер, діапроектор, план – конспект уроку;

б) візуальний ряд: мультиплікаційний фільм «Івасик-Телесик», демонстраційний матеріал - схеми поетапності зображення живописної ілюстрації до літературного твору , таблиці з відтінками кольорів, крейдяний малюнок на дошці;

в) літературний ряд : українська народна казка "Івасик-Телесик";

г) музичний ряд : прослуховування музичних творів;

Міжпредметні зв’язки – література, музичне мистецтво, кіномистецтво-мультиплікація (анімація) Слайд № 5
План уроку

Створення ілюстрації на тему казки: «Івасик-Телесик»
І. Організаційний момент. ( 0,5 хв. )

ІІ. Актуалізація опорних знань. ( 1 хв.)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. ( 2 хв.)

Бесіда – «Чи любите ви казки?»

ІV. Повідомлення теми і мети уроку. ( 0,5 хв. )

  1. Вивчення нового матеріалу: ( 7 хв.)

( на вибір учителя, можливі уривки )

1.Учні продивляються мультиплікаційний фільм української народної казки "Івасик-Телесик" .

2. Інсценізація української народної казки "Івасик-Телесик" .

3.Читання казки вчителем.

Бесіда за змістом казки.

Розповідь учителя на тему: «Ілюстрація».
Слайд № 6

VІ. Практична робота. Виконання ілюстрації до української народної казки "Івасик-Телесик" ( 30 хв.)

1. Тренувальні вправи: створи образ – гусеняти.

2 .Групова робота. Доберіть кольорову гаму.
Поетапне виконання сюжету ілюстрації.

VІІ. Підсумок уроку. ( 3 хв.)
Аналіз та оцінювання учнівських малюнків. Організація виставки кращих дитячих робіт.
VІІІ. Домашнє завдання. ( 1 хв.)

Вдома прослухати музичні твори П. І. Чайковського «Пори року», Дитячий альбом («Хвороба ляльки») та підготувати матеріали необхідні для практичної роботи.

Слайд № 7

Хід уроку
І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

  • Які види образотворчого мистецтва ви знаєте?

(Живопис, графіка, декоративно-прикладне мистецтво, дизайн, скульптура, архітектура)

  • Як називається вид образотворчого мистецтва,

основним завданням якого є проектування та зведення споруд? (Архітектура)

  • Що є виражальним засобом архітектури?

(Різноманітні будівельні матеріали, з яких створено

об`ємні споруди, різні за призначенням.) Слайд № 8.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Бесіда.
- Чи любите ви казки?

- Який твір називається казкою? ( Оповідання про незначні фантастичні події.)

Казка – це глибока і мудра книга життя.

- Як називають казки, які створив народ? (Народними)

- Які народні казки ви знаєте?

- Діти, спробуйте відгадати загадку і дізнаєтеся, про якого персонажа з української народної казки йтиметься на нашому уроці:

« Виріс цей хлопчина

З малої деревини.

У печі Зміючку спік,

Сам на дерево утік.

Його гуска врятувала,

На крилечка свої взяла.

Принесла до тата й мами

Частуватись пирогами. »

« Івасик-Телесик »
Слайд № 9

ІV. Повідомлення теми і мети уроку
V.Вивчення нового матеріалу

( на вибір учителя, можливі уривки )

1.Учні продивляються мультиплікаційний фільм української народної казки "Івасик-Телесик".


Слайд № 10

2. Інсценізація української народної казки "Івасик-Телесик" .

3.Читання казки вчителем.

Івасик-телесик



Жили собі дід та баба. Вже й старі стали, а дітей нема. Журяться дід та баба: «Хто нашої й смерті догляне, що в нас дітей нема?» От баба й просить діда:

Поїдь, діду, в ліс, вирубай там мені деревинку, та зробимо колисочку, то я положу деревинку в колисочку та й буду колихати; от буде мені хоч забавка!
Слайд № 11
Дід спершу не хотів, а баба все просить та просить. Послухався він, поїхав, вирубав деревинку, зробив колисочку... Положила баба ту деревинку в колисочку, колише й пісню співає: Люлі-люлі, Телесику, Наварила кулешику, Буду тебе годувати. Колихала-колихала, аж поки полягали вони увечері спати. Встають уранці — аж з тієї деревинки та став синок маленький. Вони так зраділи, що й не сказати! Та й назвали того сина Телесиком.

Росте той синок й росте — і такий став гарний, що баба з дідом не навтішаються з нього.

От як підріс він, то й каже:

Зробіть мені, тату, золотий човник і срібнеє весельце, буду я рибку ловити та вас годувати!

От дід зробив золотий човник і срібнеє весельце, спустили на річку, він і поїхав. То оце
він їздить по річці, ловить рибку та годує діда й бабу, наловить та віддасть — і знову

поїде. А мати йому їсти носить. Та й каже:

Слайд № 12


Гляди ж, сину, як я кликатиму, то пливи до бережка, а як хто чужий, то пливи далі!

От мати наварила йому снідати, принесла до берега та й кличе:

Телесику, Телесику! Приплинь, приплинь до бережка! Дам я тобі їсти й пити!

Телесик почув.

Ближче, ближче, човнику, до бережка! Це ж моя матінка снідати принесла.


Слайд № 13

Пливе. Пристав до бережка, наївся, напився, відіпхнув золотий човник срібним весельцем і поплив далі рибку ловити.

А змія й підслухала, як мати кликала Телесика, та прийшла до берега і давай гукати

товстим голосом:



Телесику, Телесику! Приплинь, приплинь до бережка! Дам я тобі їсти й пити!

А він чує.

То ж не моєї матінки голос! Пливи, пливи, човнику, далі! Пливи, пливи, човнику, далі!

Махнув весельцем — човник і поплив. А змія стояла-стояла та й пішла від бережка геть.

Слайд № 14

От мати Телесикова наварила йому обідати, понесла до бережка та й кличе:

Телесику, Телесику! Приплинь, приплинь до бережка! Дам я тобі їсти й пити!

Він почув:

Ближче, ближче, човнику, до бережка! Це ж моя матінка мені обідати принесла.

Приплив до бережка, наївся, напився, віддав матері рибку, що наловив, відіпхнув човник і поплив знову.

А змія приходить до берега та знов товстим голосом:

Телесику, Телесику! Приплинь, приплинь до бережка! Дам я тобі їсти й пити!

А він почув, що не материн голос, та махнув весельцем:

Пливи, пливи, човнику, далі! Пливи, пливи, човнику, далі! Човник і поплив далі.

Змія бачить, що нічого не вдіє, та пішла до коваля:

Ковалю, ковалю! Скуй мені такий тоненький голосок, як у Телесикової матері!

Коваль і скував. Вона пішла до бережка й стала кликати:

Телесику, Телесику! Приплинь, приплинь до бережка! Дам я тобі їсти й пити!

А він думав, що то мати.

Ближче, ближче, човнику, до бережка! То ж мені матінка їсти принесла!
Слайд № 15
Та й приплив до бережка. А змія його мерщій ухопила з човна та й понесла до своєї хати.

Зміючко Оленко, відчини!

Оленка й відчинила, змія ввійшла в хату.

Зміючко Оленко, натопи піч так, щоб аж каміння розпадалося, та спечи мені Телесика, а я піду гостей покличу, та будемо гуляти.

Та й полетіла кликати гостей.

От Оленка натопила піч так, що аж каміння розпадається, а тоді й каже:


Слайд № 16

Сідай, Телесику, на лопату! А він каже:

Коли ж я не вмію,— як його сідати?

Та вже сідай! — каже Оленка. Він і положив на лопату руку.

Так? — каже.

Та ні-бо: сідай зовсім! Він положив голову:

Отак, може?

Та ні-бо, ні! Сідай увесь!

А як же? Хіба так? — та й поклав ногу.

Та ні-бо,— каже Оленка,— ні, не так!

Ну, так покажи ж,— каже Телесик,— бо я не знаю як. Вона й стала показувати, та тільки сіла, а він за лопату та й укинув її в піч, і заслінкою піч затулив, а сам замкнув хату, зліз на превисоченного явора та й сидить. От змія прилітає з гостями.

Зміючко Оленко, відчини!

Не чуть.

Зміючко Оленко, відчини!

Не озивається.

От вража Оленка, вже десь повіялась.
Слайд № 17

От змія сама відчинила хату, повходили гості, посідали за стіл. Відслонила змія заслінку, вийняла з печі, та й їдять — думали, що то Телесик. Попоїли добре, повиходили надвір та й качаються по траві.

Покочуся, повалюся, Телесикового м'ясця наївшись!

А Телесик із явора:

Покотіться, поваліться, Оленчиного м'ясця наївшись!

Вони слухають... Де це? Та знов:

Покочуся, повалюся, Телесикового м'ясця наївшись.

А він знову:

Покотіться, поваліться, Оленчиного м'ясця наївшись!

Вони далі:

Що воно таке?

Давай шукати, давай дивитися, та й угледіли Телесика на яворі. Кинулись до явора та й почали його гризти. Гризли-гризли аж зуби поламали, а не перегризуть. Кинулись до коваля:

Ковалю-ковалю, покуй нам такі зуби, щоб того явора перегризти!
Слайд № 18

Коваль і скував. Вони як почали знову... От-от уже перегризуть. Коли летить табун гусей. Телесик їх і просить:

Гуси-гуси, гусенята! Візьміть мене на крилята Та понесіть до батенька, А в батенька їсти, й пити, Ще й хороше походити!

А гуси й кажуть:

Нехай тебе середні візьмуть!

А змії гризуть-гризуть... Аж летить знову табун гусей. Телесик і просить:

Гуси-гуси, гусенята! Візьміть мене на крилята Та понесіть до батенька, А в батенька їсти, й пити, Ще й хороше походити!

Так і ці йому кажуть:

Нехай тебе задні візьмуть!
Слайд № 19



А явір аж тріщить. Відпочинуть змії та й знов гризуть, відпочинуть та й знов... Аж летить іще табун гусей. Телесик так їх просить:

Гуси-гуси, гусенята! Візьміть мене на крилята Та понесіть до батенька, А в батенька їсти, й пити, Ще й хороше походити!

І ці кажуть:

Нехай тебе заднє візьме!

Та й полетіли.

Слайд № 20

Сидить сердешний Телесик, от-от явір упаде, от-от доведеться пропасти! Коли це летить собі одне гусеня: відбилося — насилу летить, Телесик до нього:

Гуся-гуся, гусенятко! Візьми мене на крилятко Та понеси до батенька, А в батенька їсти, й пити, Ще й хороше походити! От воно й каже:


Сідай!— та й ухопило його на крила. Та втомилось сердешне, так низько несе. А змія за ним — ледве не вхопить його — женеться. Та таки не наздогнала.
Слайд №21

От воно принесло та й посадило Телесика на призьбі, а само ходить по двору, пасеться.

От сидить Телесик на призьбі та й слухає, що в хаті робиться. А баба напекла пиріжків, та виймає в печі, і каже:

Це тобі, діду, пиріжок, а це мені пиріжок!

А Телесик знадвору:

А мені?

То це вона знову виймає пиріжки та:

Оце тобі, дідусю, пиріжок, а це мені!

А Телесик знову:

А мені?

Вони й почули. Що це?

Чи ти чуєш, діду, щось наче гукає?


Слайд № 22

Та то,— каже дід,— мабуть, так учувається.

Та знов баба:

Оце тобі, дідусю, пиріжок, а це мені!

А мені? — каже з призьби Телесик.

Отже, таки озивається! — говорить баба та зирк у вікно — аж на призьбі Телесик. Вони тоді з хати, та вхопили його, та внесли в хату, та такі раді...

А гусятко ходить по двору, то мати й побачила.

Он гусятко ходить. Піду впіймаю та заріжу.

А Телесик каже:

Ні, мамо, не ріжте, а нагодуйте його! Коли б не воно, то я б у вас і не був.

От вони нагодували його, й напоїли, і під крильця насипали пшона. Так воно й полетіло.

От вам казочка, а мені бубликів в'язочка.
Слайд № 23

Бесіда за змістом казки:

- Чи сподобалась вам, дітки, ця казка?

- Яким ви уявляєте Івасика-Телесика? Опишіть його зовнішній вигляд.

- Якою ви уявляєте Бабу-Ягу, її дочку - Оленку?

- Які кольори ви використали б для зображення одягу цих персонажів? Чому?

- На якому тлі відбуваються події?
Слайд № 24

Розповідь учителя:

У казковому жанрі працював художник Ю.О.Васнєцов.( Звертаю увагу учнів на репродукції його картин. )



Слайд № 25
Сьогодні і ми з вами спробуємо виконати ілюстрацію до української народної казки "Івасик-Телесик" .
Ілюстрація - в перекладі з латин.- освітлюю,пояснюю.Це різновид мистецтва, книжкової графіки.Ілюстрації до літературного твору допомагають читачеві краще зрозуміти його зміст. Це малюнки до казок, віршів, оповідань, які розкривають і доповнюють їх зміст, допомагають краще уявити героїв, тобі зрозуміти і запам`ятати їх.

( Учні роблять запис у естетичних словниках з образотворчого мистецтва.)

Автор художньої ілюстрації не показує текст фотографічно, а створює типові образи відповідно до задуму письменника.Його робота подібна до роботи театрального режисера,що створює гру акторів.Щоб успішно малювати, художник постійно спостерігає і вивчає життя в усіх його проявах.

Слайд № 26
Відбувається перегляд демонстраційного матеріалу (з моїм коментарем )



Ілюструючи казки, художникам часто доводиться створювати образи звірів,яким притаманні риси людського характеру:вони розмовляють людською мовою,одягнені в одежу та діють, як люди.Їх образи в ілюстраціях подібні до людей – «олюднені».Таким чином художник підкреслює тему та ідею казки, робить її зміст ближчим та більш зрозумілим для читача.

Слайд № 27
Для підтвердження цієї думки пропоную учням зробити порівняльну характеристику фотографічних зображень тварин у природному середовищі та казкових зображень звірів у ілюстраціях.

Важливе значення має вибір технічних засобів зображення.Ілюстрацію можна виконати олівцем, соусом, тушшю, аквареллю, гуашшю.Вибір техніки та матеріалів виконання визначається змістом твору й задумом художника.
Слайд № 28

VІ. Практична робота

Виконання ілюстрації до української народної казки "Івасик-Телесик"

1.Тренувальні вправи: за допомогою виражальних можливостей ліній створи образ - гусеняти.

2.Групова робота. Доберіть кольорову гаму, яка відповідатиме порі року- літо, часу доби- день (робота з таблицями кольорознавства ).

Слайд № 29
Поетапне виконання сюжету ілюстрації
1.Уявіть сюжет.

2. Намалюй спочатку невеликий ескіз.

3.З`ясуй розміщення деталей малюнка.

4.Передай образ головних героїв через зовнішній вигляд, одяг,вираз обличчя.

5.Пам`ятай, що головне треба виділяти розміром та тоном, розміщенням на аркуші паперу.
Слайд № 30
6.Зобрази місцевість, на якій відбувається дія.

7. На закінчення роботи промалюй деталі з акцентуванням на головному.

8.Завершення творчої ілюстративної роботи в кольорі.

9.Учні виконують творчу ілюстраційну роботу за уявою.


Слайд № 31
VІІ. Підсумок уроку


  • Що є ілюстрацією?

  • Що є важливим для вдалого виконання ілюстрації? ( Важливе значення має вибір технічних засобів зображення.)

Аналіз та оцінювання учнівських малюнків ( акцентую увагу на композиційне розміщення малюнка, особливості створення казкових образів, художніх засобів, використаних при створенні ілюстративної композиції, допомагаю їм помітити свої помилки, ставлячи відповідні запитання.) Організація виставки кращих дитячих робіт.
Слайд № 32
VІІІ. Домашнє завдання
Вдома прослухати музичні твори П. І. Чайковський «Пори року», Дитячий альбом («Хвороба ляльки») та підготувати матеріали необхідні для практичної роботи: підручник для 5кл.«Образотворче мистецтво», естетичний словник, альбом, простий олівець, гумка, фарби - акварель, гуаш, палітра, набір пензлів; гелеві ручки – для графічного опрацювання.
Слайд № 33
Інформаційні джерела використаної літератури:
1. Рубля Т.Є.Образотворче мистецтво: 5кл.:Підруч.для

загальноосвітніх навч. закл. ./Т.Є.Рубля, С.І.Федун. - К.: Ірпінь: ВТФ «Перун»,2005. – 144с.: іл.

2. Пасічний А.М.Образотворче мистецтво. Словник-довідник.

Тернопіль: Навчальна книга –Богдан. – 2003.

3. Ластівки: Казки, оповідання, скоромовки / Уклад. Г.Ю. Рогінська.

Х.: Ранок – НТ,2004. - 320с.

4.Камишан Ю.І.Наочність як невід`ємна складова формування

художньо-практичної компетентності учнів уроках образотворчого мистецтва // Мистецтво в школі – 2011.- №4

Слайд №1

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

«Методика навчання малювання на теми навколишнього середовища та...

Урок української літератури в 11 класі Тема: напрями в художній літературі...
Наочність: пересувна виставка творів криворізького художника Лабунського А. В. у коридорі школи, мультимедійна презентація з теми...

Урок дослідження. Обладнання: мультимедійна дошка, фразеологічні...
Тип уроку: узагальнення І систематизація з елементами випереджувального завдання

Календарно-тематичне планування уроків образотворчого мистецтва
Зародження образотворчого мистецтва: графіки, живопису, скульптури, а також декоративно-ужиткового мистецтва І архітектури. Прагнення...

На уроках образотворчого мистецтва
Це ставить перед людиною, а отже, І перед освітою – сферою, що готує молоде покоління до життя, – небачені раніше невідомі завдання....

Завдання для учнів з теми «Художня культура Київської Русі» Інформаційний матеріал
У той же час слов'янські майстри мали свої стійкі, вікові традиції язичницького мистецтва. Тому, сприйнявши багато чого з Візантії,...

Література сьогодення також має яскравих творців зорової поезії,...
Обладнання: презентації до життя І творчості письменників, ілюстрації, тексти творів

Жижченко І. Я. Завдання для тематичного оцінювання. Алгебра. 7 клас. 27 с
У збірнику подані завдання для оцінювання знань І умінь учнів з вивченої теми відповідно до чинної програми для учнів 7 класу загальноосвітніх...

Література як вид мистецтва. Художній образ. ( Тл) Художній образ,...
Поняття про міф. Основні тематичні групи міфів. (УС) Давні міфологічні уявлення українців (про створення світу, про природу, про...

Урок №20 Тема
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до його життєвого І творчого шляху, книжкова виставка різних видань його творів



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




l.ocvita.com.ua
Головна сторінка