Пошук по сайту

Література  лекції  Курсова робота  Рефераты  

Література рідного краю Тема Краса природи це краса життя

Література рідного краю Тема Краса природи це краса життя








Урок-заочна подорож сторінками усного журналу

література рідного краю
Тема

Краса природи - це краса життя

за збіркою оповідань Сергія Лукича Носаня "Сонячний ранок"


Тема Краса природи - це краса життя» за збіркою оповідань Сергія Носаня «Сонячний ранок »

Мета: стисло ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом Сергія Носаня; проаналізувати оповідання зі збірки «Сонячний ранок» їх ідейно-тематичне спрямування; розвивати культуру зв’язного мовлення,читання, увагу, спостережливість; формувати кругозір, світогляд, тонке відчуття краси навколишнього світу; виховувати любов до природи, рідного краю, бережливе ставлення до неї; почуття пошани, поваги до письменників Черкащини, літературні смаки, інтерес до додаткового читання.

Хід уроку

Рідна земля

Ти даєш мені сонце погоже,

І повітря даєш, і снагу...

Не вславляти тебе я не можу

Отаку, як життя дорогу.

Та коли б я була не людина,

А зелена береза була,

Я шуміла б про тебе в долині,

Твоя слава ще більше б росла.

І коли б солов'єм я співучим

У твоїх народилась лісах,

То про тебе, велику й могучу,

Я навчила б співать небеса.

( В. Ткаченко)

Мати - земле моя! В біло - рожевому вінку з весняних квітів, у смарагдовім вбранні із зелених шат, у золотавому багрянці щедрої осені - ти завжди прекрасна. Варто лише тобі захотіти, і безкраї похмурі степи усміхнуться барвистою веселкою квітів, у пустелях потягнуться до сонця зелені паростки, наповняться соком виноградні грона.. Тебе полюбив кожен із тих, хто живе на планеті. Дзвін струмків нагадує твій сміх, шелест листя в гаю...

Твоя незвима присутність відчувається в буянні квітів, лугів, лісів, надихає на творчість поетів, які на твою честь складають гімни та оди ...Такою синівською любов'ю до рідної землі наповнене серце уродженця нашого краю, прозаїка Сергія Лукича Носаня, який любить природу рідного краю і самовіддано бореться за її збереження і своїми вчинками, і своїми творами.

  1. Які твори написав С.Носань для дітей?

  2. Над якою збіркою творів ми працювали ?

  3. Чи можемо ми сказати, що ці твори написані лише для дітей?

  4. Чому автор цієї збірки звертається до дорослих?

  5. А які оповідання вам запам'яталися найбільше?

Давайте пригадаємо коротенько про деякі із них

«Несміливець у чорних чоботях» - розповідь про жорстоких людей, які викинули кота у ліс, де він здичавів, голодував. Оленка з татком забрали його до себе.

«Чиї сліди» - про бездушних людей, які зруйнували мурашник, зовсім не підозрюючи про користь цих комах для життя лісу.

«Червона шапочка» - про користь отруйних грибів для тварин. Мухомор - це справжня аптека, бо ним і люди лікуються.

«Конвалії» - про повне знищення конвалій, які росли на галявині. А ці ж квіти занесені до «Червоної книги» як вимираючий вид.

Мені здається, що вірш Б. І. Антонича «Батьківщина» дуже близький по змісту до оповідань Сергія Лукича. Ось вслухайтеся у ці рядки і дайте відповідь на запитання;

  • Що умістив автор у поняття Батьківщина?

Знай: Батьківщина - це ріка, що серед поля,

Понад селом, ген, попід лісом, тихо плине,

Це в саді нашому дерева, зілля, квіти,

Це на ланах пшениця золотокоса,

Це той, що віє з піль, пахучий теплий вітер,

Це на левадах скошена трава в покосах,

Це наші всі пісні і молитви щоденні,

Це рідна мова - скарб, якого ти не згубиш,

Це небо, синє вдень, а серед ночи темне,

Це... все, що ти так щиро любиш.

Земля - де ти народився і живеш, край неповторної краси, багатства. Кожне дерево, квітка, травинка - це частина природи, частина рідної землі. Природа подарувала їх людям навіки. І зараз, коли погіршується екологічна ситуація в країні, ми повинні вивчати і оберігати природні багатства.

Звертаючись до життєдайної прози С.Носаня, ми здійснимо цікаву мандрівку до цілющої скарбниці землі. Побуваємо у лісі і , мандруючи разом з героями його оповідань, будемо захоплюватися, радіти, сумувати, тривожитись, вивчати, любити, берегти і цінувати неповторну красу рідної землі. В ході уроку ми попрацюємо із словами, що ввійшли до словника сьогоднішнього уроку СЛОВНИК Червона книга, копитняк, горішина, ікебана, козелець, торувати
А заочну подорож здійснимо сторінками усного журналу

«Вмійте природу любити»

Перегорнемо першу сторінку усного журналу

«Знайомтесь: Сергій Носань»



Літературознавці: Майбутній письменник народився 1 липня 1939 року. У біографічних довідках сказано, що Сергій Лукич Носань народився в селі Чехівці на Черкащині. Насправді ж істинним місцем його народження є хутір Дубинка, що входив до Чехівської сільради. Просто рідний хутір безжально проковтнуло Кременчуцьке водосховище. Воно розлилося там, де були предківські могили, хати, городи, левади, стежки, якими бігав хлопчик. Довго ще він бачитиме їх у своїх снах.

І ця обставина дуже вразила чутливе серце письменника на все життя. Колись давні мудреці казали: « Хочеш залишити слід на землі - посади дерево, вирости сина і напиши книгу». Сергій Носань за своє життя посадив, мабуть, уже цілий гай . Виросли у письменника й двоє синів. А щодо книжок-то у нього добрий доробок. Отож слід на землі чистий і чесний вже викарбувано. А його п'єсу «Остання мить» нагороджено премією «Берег надії» імені В.Симоненка.

Живуть у серці письменника й спогади про сирітське дитинство. Коли в 1941 році почалася війна, його тато пішов на фронт. У пам'яті хлопчика залишилися розпечена степова дорога й дужі чоловічі руки, які довго, довго несли його, притискаючи до гарячих грудей, де билося велике серце.

Вже згодом мати розповіла Сергійкові, одо то був тато, який пішов на війну і загинув у 1943 році.

Усі сімейні турботи лягли на плечі матері, яка працювала у рільничій бригаді. Сергійко теж трудився. Він пас громадську череду, возив жниварям воду, заготовляв сіно.

Після переселення згорьована мати не витримала збиткування над людьми й природою і відійшла у той світ, залишивши дітей напризволяще. Двоє старших взялися за господарювання, а Сергійко тоді ще й твердо на ноги не став...

Після закінчення школи працював у будівельній бригаді. Наступними віхами життя були служба в армії, робота на переправі (на поромі), навчання в Черкаському педінституті, вчителювання. Добре, що на життєвій дорозі письменника зустрічалися такі щирі друзі, як Григір Тютюнник.

Література приваблювала хлопця давно. Ще в п'ятому класі він створив одноактівку зі шкільного життя «Горобчик», у якій сам виконав головну роль. З того часу письменник залишився вірним літературі. Пише про побачене, вистраждане. Збираючи матеріал для роману «Голгофа любові», їздив по Сибіру, місцями каторжних робіт і поселень декабристів.

Перше оповідання з’явилося друком у 1922 році в журналі «Барвінок», а перша книжка — «Стежка в зеленому житі» - в 1977 році, в цьому ж році його прийняли до Спілки письменників України.

Нині Сергій Носань — відомий публіцист, драматург, прозаїк. Своїми вчинками і творами він бореться за збереження рідної природи, нагадуючи людям, що у світі ще існують байдужість і жорстокість. Його твори дуже повчальні , багаті на розмаїття почуттів.

Перегорнемо наступну сторінку

«Квітка - усмішка природи»



З давніх-давен говориться у народі, що квітка - це усмішка природи. Квіти несхожі між собою, кожна квітка має свою неповторну красу.

1. Скажіть, у яких оповіданнях і які квіти згадує письменник?

  • («День блакитної весни» - проліски, копитняк, барвінок)

а) зачитайте опис проліска;

б) а з чим порівнюються пелюстки у проліска?

  • («Джмелик» - козелець)

а) знайдіть опис козельця;

б) зазначте опис джмелика;

в) чому до квітки козельцю прилітає джмелик?

2. А, можливо, хтось із вас іще щось знає про згадані в оповіданнях рослини?

Барвінок

Блискуче зелене листя цієї квітки не в’яне ні взимку, ні влітку, а навесні звеселяє очі блакитними зірочками цвіту. В Україні шанували ту вічно зелену рослину. Плели з барвінку весільні вінки молодим, зав’язували у хрестинну квітку – на довгий вік молодятам і новонародженому. Його завжди садили на могилі. Розповідала бабуся, що колись чужоземець побачив українську дівчину й закохався в неї дуже. Навіть ставши перед Богом по смерті, попросив Творця пустити до коханої іще раз. І Господь повернув його на землю квіткою барвінку, який вився всюди, де ступала нога милої, а по смерті виріс на її могилі.

3. Зараз ви подивитеся і послухаєте інсценізацію до одного із оповідань С.Носаня. Відгадайте, як називається дане оповідання?
А: Травневе ранкове сонце весело поглядає між гілля старих дубів, поблискує на спинах коників. Батько і донька йдуть під суцільним зеленим склепінням, ніби в тунелі.

О: - Сонечко нас поважає, тату, еге ж?

Т: - Звідки ти знаєш?

О: - Бач, яку доріжку вистеляє світлом, мов найдорожчим гостям. Тату, а ми конвалії побачимо?

Т: - Обов’язково, доню. Вони вже розквітли у затінку.

О: - А знаєш, тату, їхні пахощі, їхній цвіт лагідний люблять і дерева і квіти. Тому і роблять їм затінок. А ще там де ростуть конвалії не побачиш інших росли.

Т: - Яка ж бо ти розумна, Оленко.

О: - Татку, а Раїса Володимирівна нам казала, що конвалії занесено до Червоної книги, і їх не можна рвати.

Т: - Так, доню, занесені. Ми й не будемо рвати.

А: Вони спустилися у видолинку. На непомітній лісовій галявині, потонувши колесами у траві крикливо жовтіли «Жигулі». До машини квапилися двоє - огрядна жінка і чоловік.

О: - Тату, тату! Подивись що вони накоїли. Вони зірвали конвалії.

Т: -- Зажди, доню! Гей, егей, еге, гей, заждіть. Чуєте? Зачекайте!

О: - Тату, вони ж тікають. Подивись но, що вони накоїли, всі конвалії з корінням зірвали. Навіщо вони це зробили? Навіщо їм стільки? Давай, тату, цвяхів на дорогу накидаємо. .

Т: - Е, доню, цвяхи тут не зарадять. Жаль, що номер машини не запам'ятали.

Дивишся часом на квітку, а вона ніби до тебе говорить. Від одних тобі весело, від інших-смутком навіює. А виявляється, що кожна із них має свою мову.




Третя сторінка журналу «Мова квітів»



Що каже свіжих квітів жмутик?

Про що їх мова не проста?

Верба - одвертість, айстра - смуток,

Лілія біла - чистота,

Конвалія - любов таємна,

Мак - юний цвіт, що не згаса.

Лавр - завжди успіх, слава певна,

А мальва - холодність, краса»

Дзвіночок польовий - то вдячність,

Троянда - то любов свята.

Нарцис - то горда необачність,

Волошка - ніжність, простота.

Саранка-лілія - сміливість,

Півонія - життя багато літ,

Фіалочка - сором'язливість,

Любов минуща — первоцвіт.

Ми любим квіти дарувати,

Й коли настане слушний час –

Все те, що хочемо сказати,

Букетик висловить за нас,

Флорист: Слово Букет прийшло до нас із французької мови і означає квіти або інші рослини, які дібрані і складені у жмут. Композиція аранжування квітів - це вміння поєднати їх з іншими рослинами або формою вази. При складанні букетів слід враховувати кольори квітів та. їх компонування, а також вид квітів і форму вази. Залежно від виду квітів вибирають високі, низькі, плоскі вази. Наприклад, фіалки, підсніжники, проліски найкраще виглядають у низьких і широких вазах, а гладіолуси - у вузьких і високих. А от для звичайних польових квітів найкраще взяти простий керамічний глечик.

Квіти для букета найкраще зрізувати вранці і ставити у відстояну протягом доби воду. Якщо так трапилося, що квіти зів'яли, то їх слід повністю занурити у холодну воду.. У вазі квіти краще ставити під різними кутами, імітуючи їх положення в природі. Якщо квіти мають високі стебла, то до букета додають декоративну зелень. Щоб квіти довше зберігали свіжість , у воду з букетом можна додати марганець, борну кислоту, цукор, аспірин.

Існує японська школа аранжування квітів. Вона зветься

ікебана. Виникла у 12 - 13 столітті і має великий вплив у всьому світі. Ікебана вимагає, щоб у букеті не губилася краса жодної квітки. Квітів береться небагато. Букет складається з трьох елементів. Це можуть бути, крім квітів^.. Сухі гілки, пір'я, ягоди, фрукти. Основна заповідь ікебани - у створеній композиції з невеликою кількістю рослин виявити свій настрій і ставлення до природи.

Підсумок: то що ж ви запам'ятали цікавого про квіти?
Наступна сторінка журналу

«У лісовому царстві»



Відгадайте загадку:

В них багато є роботи,

хоч стоять вони весь час,

від дощу і від спекоти

захистять, врятують нас.

Не лягають спать ніколи,

на ногах вони одвік

не бояться плину рік,

ні завій, ні вітру, реву

хто ж вони такі (дерева)

Мудра природа навчає нас у будь-яку пору року. Птахи вчать співу, мурашки – трудовій дисципліні. А дерева усіх порід - дружбі відданій і міцній. Діти, назвіть будь ласка назви яких дерев називає автор у своїх оповіданнях? (береза, дуб, вільха, граб, сосна, ліщина, лоза)

А яке дерево ви посадили за своє життя?

А, навіщо потрібно садити дерева?
Сторінка п'ята: Тест-вікторина

З якого твору подані рядки?

  1. Ходить тихо. Не шумить. Пам'ятайте місяць з тиші почався.

    1. «Суничний день»;

    2. «Конвалії»;

    3. «Краплинка»;

  2. А ось лісовий дзвіночок стоїть! Поглянь: який веселий! А сонячний зайчик з його чашечки росу п'є.

    1. «Слово»;

    2. «Дика грушка»;

    3. «Мудра книга»;

  3. Їж, будеш прудка, як дика кізка, працьовита, як білочка, красива, як калина.

    1. «Обрій»;

    2. «Калинові кущики»;

    3. «Ялинка»;

  4. От бачиш, доню, то значить - торувати свою стежку. Якби ми пішли протоптаними стежками, ніколи не зустріли такого.

    1. «Береза сумує і плаче»;

    2. «Конвалії»;

    3. «Дика грушка»;

  5. А знаєш, татку, я можу зловити обрій.

    1. «Обрій»;

    2. «Джмелик»;

    3. «Несміливець в чорних чобітках»;

  6. Несли ми того вечора з базару пишне півтораметрове деревце. Аж тут підходить лісник.

    1. «Дика грушка»;

    2. «Калинові кущики»;

    3. «Ялинка»;

  7. Збірка оповідань «Сонячний ранок» складається з:

    1. 30 оповідань;

    2. 32 оповідань;

    3. 27 оповідань;

  8. Хто є головними героями оповідань?

    1. Оленка, її батько, їжак;

    2. Оленка, її батько, ялинка;

    3. Оленка, її батько, природа рідного краю;

  9. Основна думка оповідань «Сонячний ранок»:

    1. пізнавай природу;

    2. бережи природу;

    3. пізнавай природу, бережи її красу, примножуй, щоб ліси зеленіли, птахи співали, цвіли квіти, були чистими ріки та озера;

  10. В оповіданні «Конвалії» конвалії порівнюються:

    1. з білим снігом;

    2. з білою скатертиною;

    3. з молоком дійниці;

  11. Раїса Володимирівна, що конвалії занесено:

    1. до Червоної книги;

    2. до чорної книги;

    3. до синьої книги;

  12. Читаючи збірку, виникає і перемагає почуття:

    1. суму й печалі, незадоволеності;

    2. дивне, лагідне;

    3. сонячності, радості життя, добра і любові.

Взаємоперевірка робіт

Давайте разом з вами згадаємо правила поведінки на природі ?
dsc04397.jpg


      1. Рослини виділяють кисень, без якого немає життя на Землі. Не топчи, не зривай даремне рослини!

      2. Найкраща квітка та, що квітує там, де зросла. Не губи її!

      3. Не галасуй у весняному лісі, а краще послухай його чарівні голоси.

      4. Якщо ти знайшов гніздечко - не чіпай його, бо пташка може покинути його.

      5. Гриби, отруйні для людини, для лісових мешканців - ліки і харч. Не знищуй неїстівні гриби!

      6. Найчистіша і найсмачніша вода - джерельна. Охороняй його чистоту!

      7. Квіти можеш зривати перед тим, як ітимеш додому і пам'ятай: скромний і невеликий букетик - ознака гарного смаку і свідомості людини, бережливості, доброти.

      8. Покинута консервна банка, скло можуть поранити лісового звіра і призвести до його загибелі. Нагріте сонцем скло може стати причиною лісової пожежі. Не залишай після себе сміття в лісі.

Наступна сторінка

«Оберігати природу - берегти Батьківщину!»



Підсумок уроку

Чи подобались діти вам прочитані оповідання? Чим саме?

Крім цієї чудової збірки оповідань С.Носань написав цікаву п’єсу-казку, яка називається «Здорові будьте! Весела і повчальна Новорічна казка для дітей і дорослих». Головні герої її – ваші ровесники, вони готуються зустріти Новий рік, співають пісні, зміст яких перегукується з темою нашого уроку.

Виразне читання на пам'ять

Вмійте природу любити,

Вам у походи ходити

І мандрувать, любі діти,

Вмійте ж природу любити.

Кожній стеблинці радіти

В полі, у лісі, над яром –

Квіти, дерева і трави.

Цвіту не вирви задаром,

Гілки не гни для забави.

Оберігайте ж повсюди

Шлях і стежинку у гаї,

Все те окрасою буде

Нашого рідного краю

Ось і перегорнули ми сьогодні останню сторінку усного журналу. Кожен із вас винесе сьогодні звідси щось корисне, візьме те , що неодмінно стане йому у пригоді.
Домашнє завдання

Робота з інформаційною карткою, дозаповнити таблицю, розв’язати кросворд.

Інформаційна карта до збірки оповідань

Сергія Носаня «Сонячний ранок»
Оповідання – це невеликий прозовий твір, в якому зображується одна подія з життя головного героя.

Тема: любов до природи, до краси навколишнього світу.

Основна думка: пізнайте природу, бережіть її красу, примножуйте, , щоб ліси зеленіли, птахи співали, цвіли квіти, були чистими ріки та озера.

Жанр: оповідання.

Композиція: збірка складається з 32 оповідань.

Герої оповідань: Оленка, її батько, природа рідного краю.

Проблема творів – екологічна, бережливе ставлення до води, рослин, тварин, пізнання природи – шлях до гармонії з навколишнім світом.

Художні засоби: епітети, порівняння, уособлення.

Ключові фрази для побудови розповіді за прочитаним оповіданням.

              1. Я прочитав оповідання…

              2. В ньому розповідається…

              3. Головними героями є…

              4. Мені сподобалося…

              5. Автор використовує художні засоби…

              6. На своєму малюнку я зобразив…

Під час уроку заповнити таблицю

Назва оповідання

Проблеми, що порушуються у творі

Художні засоби

Що вразило, запам’яталося

1. «Конвалії»










2. «Ялинки»










3. «Несміливець у чорних чобітках»










4. «Чиї сліди»










Прочитайте самостійно: Сергій Носань: П’єса-казка «Здорові будьте! Весела і повчальна Новорічна казка для дітей і дорослих»

Кросворд





1






















2






















3




























4































5

























6





















  1. Ім’я дядька лісника.

  2. Назва тварини, яка лікувалася мухоморами.

  3. Назва комахи, яка схожа на вертоліт.

  4. Квіти, які безжально були зірвані людьми, котрі приїхали на «Жигулях».

  5. Назва рослини, цвітіння якої сповіщало про прихід справжньої весни.

  6. Пора року, під час якої пробуджується природа.



Ключове слово

Відгадавши вірно усі слова, ви прочитаєте ім’я героя твору.

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Тема. Література рідного краю
Вітчизни, до рідного краю, гордість за батьківську землю, прагнення примножувати її красу І багатство

Урок в 11 класі на тему: Література рідного краю
Дніпропетровської області, поглибити знання учнів про історію рідного краю, з ясувати, як розкрита тема ввв в творчості письменників,...

Тема: Музична культура рідного краю
Ознайомити з особливостями музичної культури рідного краю, поняттями «музична культура рідного краю», «музичний образ»; ознайомити...

Література рідного краю Тема: Микола Ночовний «Нехай цвіте червона рута»
Мета: познайомити учнів із творчістю Миколи Ночовного, змістом та проблематикою оповідання «Нехай цвіте червона рута»; закріплення...

Тема: Краса рідної мови
Пробудити у студентів почуття особистої відповідальності за подальшу долю української мови

Література рідного краю. 9 клас Тема
Тема. «Воно жило I в боротьбi, І в муках рабського терпiння, та не зневiрилось в собi моє трагiчне поколiння». Ув’язнена лірика поетів...

Урок «Література рідного краю. Багатогранність поезії Світлани Іщенко»
Мета: ознайомити учнів із творчістю письменників рідного краю; формувати вміння самостійно працювати з літературою; розвивати увагу,...

70 год на рік, 2 год на тиждень
Вступ. Слово в житті людини. Краса світу й людської душі в художньому слові. Образне слово — першоелемент літератури. Початок словесного...

ТЛ: міф, легенда, переказ, фольклор. 1 3 Легенди
Вступ. Слово в житті людини. Краса світу І людської душі в художньому слові. Образне слово — першоелемент літератури. Початок словесного...

Ірена Карпа 50 хвилин трави (коли помре твоя краса)
Карпа (справжнє ім`я невідоме). 23 роки, проживе ще невідомо скільки через свій вельми певний спосіб життя. «Дупа І уродка (…), прибацана...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




l.ocvita.com.ua
Головна сторінка