Пошук по сайту

Література  лекції  Курсова робота  Рефераты  

Урок 3-4 Тема. Життєвий І творчий шлях Володимира Винниченка. Поєднання реалістичного змалювання дійсності й філософського підтексту в новелі «Момент»

Урок 3-4 Тема. Життєвий І творчий шлях Володимира Винниченка. Поєднання реалістичного змалювання дійсності й філософського підтексту в новелі «Момент»





УРОК 3-4

Тема. Життєвий і творчий шлях Володимира Винниченка. Поєднання реалістичного змалювання дійсності й філософського підтексту в новелі «Момент»

Мета: ознайомити учнів із життям, творчістю, громадською та політичною діяльністю В.Винниченка; навчити учнів розкривати філософський підтекст твору, характеризувати символічний образ Панни; розвивати вміння аргументовано передавати власні роздуми; виховувати почуття любові до життя.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: текст новели, мультимедійна дошка.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ.Оголошення теми, мети уроку.

1.Слово вчителя.

Володимир Винниченко – письменник, політик, громадський діяч – визначна постать в історії суспільного й культурного життя. Тривалий час цей письменник і його творчість були під забороною в Україні, його ім.*я замовчувалося або пов*язувалося з іменами «ворогів народу», «українських буржуазних націоналістів», і лише зараз він повертається в нашу національну свідомість і мовно-літературний процес. Автор, художня спадщина якого на багато років була захована в сумнозвісні спецфонди бібліотек і популярної хіба що в українській діаспорі. Унаслідок цього його твори не друкували в Україні.

У наш час спостерігається посилений інтерес до особистості В.Винниченка, «творчість якого ознаменувала новий напрям розвитку української літератури, слава якого гриміла на рідній землі майже три десятиліття, письменник, якого було грубо викинуто з пантеону національної культури, книги якого було вилучено з бібліотек, а на ім.*я накладено ідеологічне табу», - так характеризує Володимира Винниченка М.Г.Жулинський.

ІІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.

  1. Виступи учнів (біографія).

  2. Виступи учнів (драматична спадщина).

  3. Слово вчителя.

Творчість Винниченка із зацікавленням досліджувала й високо оцінювала Леся Українка, зазначаючи, що уже першими своїми творами він підніс літературу до рівня західноєвропейської й утвердив новий літературний напрям – неоромантизм, до виразників якого письменниця зараховувала й себе. Винниченко легко й швидко писав оповідання й драми, повісті й романи, публіцистичні статті й п*єси.

На початку 30-х років його твори видані в Україні в 28 томах. Крім літературної спадщини В.Винниченка, є ще й малярська – майже сто картин. Акварельні та олійні пейзажі, портрети, натюрморти, графічні композиції його експонувалися свого часу у Франції та за її межами. Їхню професійну досконалість визнавали видатні художники Анрі Сіньяк та Пабло Пікасо.

IV.Вивчення нового матеріалу.

1.Теорія літератури.

Неореалізм – стильова течія в українській літературі початку ХХ століття. Для неореалістів промовиста деталь значить більше, ніж розгорнутий за всіма правилами реалістичного письма сюжет.

Визначальні риси неореалізму:

  • у творах поглиблений психологізм, на який скеровується вся увага;

  • неореаліст заглиблюється у внутрішній світ персонажа для самодостатнього осмислення його як людини, пізнання її ірраціональної сутності незалежно від суспільного оточення;

  • внутрішні психологічні чи зовнішні соціальні суперечності у творах цього стилю виступають (переважно на під текстовому рівні) як вияв понад часового конфлікту добра і зла, світла й темряви;

  • зазвичай автори не пропонують читачам простих, однозначних вирішень психологічних колізій, намагаються зрозуміти й об*активно подати позицію кожної зі сторін досліджуваного конфлікту.

Повторення.

Імпресіонізм (від фр. – враження) – напрям у мистецтві, який основним завданням вважав витончене відтворення особистісних вражень та спостережень.

2. Робота з текстом.

УЧ: В.Винниченку після новели «Момент» дорікали, що він постає в цьому творі як співець «вільного кохання». Твердження правомірне, але в тому сенсі, що це – оспівування краси світу, безмежна вдячність серця за радість існування. Тут світ природи вабить своєю гармонією, посилюючи відчуття недосконалості світу людського. Подібні контрасти характерні для літератури неоромантизму. Отже, в цьому сенсі новела «Момент» може бути поставлена поруч з «Тінями забутих предків» М.Коцюбинського, «Лісовою піснею» Лесі Українки.

Історія подана як спогад оповідача про ним особисто пережите, вона потрібна для підтвердження певних істин, морально-філософських висновків. Слухачам і читачам пропонується стати свідкам любовних пригод героя. Тож перейдемо безпосередньо до аналізу новели.

УЧ: Які риси головних героїв поєднували їх?

ОВ: Життєлюбство, рішучість, упевненість, віра в майбутнє.

УЧ: Хто такий Семен? Якою контрабандою він займався?

ОВ: Він контрабандист. Розповсюджував заборонені книжки з-за кордону.

УЧ: Коли оповідач їде з Семеном, яким він себе уявляє і чому?

ОВ: Мертвим. Можливо символ іншого життя чи страху перед невідомим.

УЧ: Що символізує образ верб? Для чого автор його використав?

ОВ: Верба – образ народу в українській міфології. «Мені чогось жаль було їх…».

УЧ: Чому здивувався герой коли зустрівся з Панною?

ОВ: «Я рішуче нічого ніколи не мав проти гарненьких панн, але в повітці, на соломі, в подвір*ї контрабандиста».

УЧ: Що символізують ластівки й оса?

ОВ: Ластівка – співучасниця долі людини; символ відродження, добра, щастя.

Оса – підступність.

УЧ: Як змінюється образ оси у творі?

ОВ: Спочатку «десь з досадою гуділа оса», а коли прийшла звістка, що «якусь панночку шукають», «оса роздратовано гула десь і жикала крилами об солому».

УЧ: Кого ж постійно боялися герої?

ОВ: Людей.

УЧ: Які почуття охоплювали їх при зустрічі з ними?

ОВ: Ховались аби їх не розпізнали, щоб мати змогу втекти за кордон.

УЧ: Як прийняла героїв природа? Про що це свідчить?

ОВ: (ст..86, 87)

УЧ: Як ви розумієте слова: (ст..85 – Тихо було. Не так тихо…)?

ОВ: Це протиставлення світу досконалого (природа) і світу дисгармонійного у своїй жорстокості, меркантильності (суспільство).

УЧ: Як порівнює оповідач життя людей і життя природи? Як ви це розумієте?

ОВ: (ст..86) + за З.Фройдом можна визначити конфлікт між репресією розуму і волею до задоволення. «…мені щоразу хотілося взяти її за руку…Але… і знов мені хотілось взяти її за руку… Але… мені жагуче хотілось взяти її руку, тільки одну руку в цьому рудому, шершавому рукаві… Але… ми ж всього кілька годин знайомі одне з одним»

«Але» - це моральні норми і закони, або голос суспільства в психіці індивіда. Це конфлікт підсвідомого і реального, порив чуттєвості до звільнення від панування розуму. Але це протистоїть цивілізації. Тут ми можемо говорити і про придушення в інтересах панування привілейованої групи індивідів: «Ми двоє людей, загнаних другими людьми, - сидимо і маємо зараз через щось іти ще до якихось інших людей, що десь стоять у цьому лісі серед його кохання і ждуть нас зі смертю в руках…».

УЧ: Розглянемо детальніше образ Панни. Говорять, що очі – дзеркало душі. У творі В.Винниченко пише, що сміх – дзеркало душі. Яка ж душа була у Панни?

УЧ: Як поводила себе у хвилини напруження головна героїня? Опишіть її зовнішність в екстремальних ситуаціях.

ОВ: (ст.. 81, 89, 90)

УЧ: Які риси характеру і вчинки Панни вказують на її життєлюбство, рішучість, упевненість? Наведіть уривки з твору.

ОВ: ( ст..81, 84)

УЧ: Розкрийте зміст слів Панни « А ім.*я – пошлість».

ОВ: (ст..83)

УЧ: Що вона найбільше любила?

ОВ: (ст..85) Життя.

УЧ: Як Панна розуміла кохання?

ОВ: (ст..91)

УЧ: Чи погоджуєтеся ви,що життя – плинне, щастя – це мить, а мить – частина вічності?

УЧ: З чим асоціюється у вас образ Панни?

ОВ: Панна – кохання – вічне життя – мрія – молодість.

УЧ: Яку ми можемо визначити тему та головну думку твору?

ОВ: Головною темою є тема любові, причому вона виникає як «нездоланна сила, яка не підлягає контролю і не знає перешкод і нехтує моральними приписами». Хвала моментові щастя.

УЧ: Тут можна використати слова відомого філософа Григорія Сковороди, який влучно узагальнив сказане протягом уроку: « Жити слід так, щоб побачити у жорстокому – ніжне, у гіркому – солодке, у мотлосі – милість, у буйнощах – смак, в отруті – поживу, у смерті – життя, у безчесті – славу!»

V.Узагальнення і систематизація.

УЧ: Назвіть риси неореалізму у творі.

УЧ: Яке значення має літературно-художня спадщина В.Винниченка?

VI. Домашнє завдання

VII. Оцінювання.

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Тема. М. В. Гоголь. Життєвий І творчий шлях. Гоголь І Україна. Повість «Тарас Бульба» Цілі
Тема. М. В. Гоголь. Життєвий І творчий шлях. Гоголь І україна. Повість «Тарас Бульба»

Урок -презентація тема: М. М. Коцюбинський. Життєвий І творчий шлях
Методи І прийоми: метод проектів, дослідницький, проблемно-пошуковий; еврестична бесіда, презентація, міні-дискусія; робота в групах;...

Література 11 клас Тема
Тема: Юрій Яновський. Роман «Вершники» як соцреалістичний твір. Своєрідність композиції І жанру. Проблематика, романтичне змалювання...

Література: програма, «Гоголь в русской критике»
Тема. Микола Гоголь. Життєвий І творчий шлях письменника. Гоголь І україна. Тарас

Урок№65
Вген маланюк. Життєвий І творчий шлях поета й літературознавця, яскравого представника «празької школи». Роль поета-патріота в суспільному...

Тема: Життєвий та творчий шлях Оноре де Бальзака. Бальзак І Україна. Мета
Мета: ознайомити учнів з творчим та життєвим шляхом Оноре де Бальзака, розглянути питання його зв’язку з Україною, вдосконалювати...

Література 11 клас Урок №5 Тема уроку. Київські «неокласики»
Тема уроку. Київські «неокласики». Микола зеров. Різногранний творчий шлях митця. «Київ — традиція». Філософічність, афористичність...

Життєвий І творчий шлях беатрікс поттер
Особливості літературної творчості та виховний потенціал творів беатрікс поттер

Урок засвоєння нових знань І формування на їхній основі вмінь І навичок
Тема. Чарльз Діккенс (1812-1870). Життєвий І творчий шлях. Творчість письменника як одна з вершин англійської літератури, реалістичні...

Олександр Олесь (О. Кандиба). Життя І творчість, світоглядні
На минулому уроці ви розглядали життєвий І творчий шлях Миколи Вороного, проаналізували декілька його поезій. Домашнім завданням...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




l.ocvita.com.ua
Головна сторінка