Пошук по сайту

Література  лекції  Курсова робота  Рефераты  

Богдан Жолдак «Капосні капці»

Богдан Жолдак «Капосні капці»





Урок позакласного читання в 5 класі

за твором сучасного українського письменника.

Богдан Жолдак «Капосні капці».

Мета: поглибити знання учнів про літературну казку, допомогти їм зрозуміти зміст кіноказки Б. Жолдака , удосконалювати навички самостійного читання книжок, вміння аналізувати текст, робити висновки, висловлювати та обґрунтовувати власні думки з приводу прочитаного, давати оцінку подіям та поведінці героя, формувати життєві компетентності учнів, інтерес до сучасної української літератури, виховувати любов до рідної землі, свого народу, до українських пісень, звичаїв, до рідного слова як основи життя людини на землі.

Тип уроку: урок позакласного читання (кіноказка Б. Жолдака «Капосні капці»)

Обладнання: тексти кіноказки «Капосні капці» Богдана Жолдака, фото письменника, виставка книжок «Сучасна дитяча проза», ілюстрації до твору, комп’ютер та електронна презентація «Київська Русь», картки для роботи в групах.

Місце уроку в календарному плануванні: І семестр, тема «Літературна казка», урок проводиться після вивчення казки І. Франка «Фарбований Лис» (збірка «Коли ще звірі говорили»).
Хід уроку

Казку люди можуть зробити у своєму житті

самі, просто інколи їм треба в цьому допомогти

Брати Грімм

І. Організація класу до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Слово вчителя:

  • Ми мусимо навчитися не тільки читати твори, а й розуміти все те, що автор не сказав нам прямо, а приховав за словами, образами, подіями. А для цього пам’ятати «літературні правила», тобто відомості з теорії літератури.

  1. Повторення відомостей з теорії літератури.

  • Які жанри усної народної творчості ви знаєте? (Легенди, міфи, казки, народні пісні, прислів’я, приказки, загадки)

  • До якого жанру належить твір Богдана Жолдака ? (Це літературна казка, фантастична ).

  • Що таке казка? (Казка — фольклорний розповідний твір про вигадані, а часто й фантастичні події, що відбуваються з людиною чи твариною. Казки виникли в доісторичні часи й відігравали значну роль у духовному житті всіх народів).

  • Чим відрізняється літературна казка від народної ? (Літературна казка має автора)

  • З якими літературними казками ви вже знайомі ? (Діти вже ознайомилися з казкою І. Франка «Фарбований Лис» зі збірки «Коли ще звірі говорили» та літературними казками зарубіжних авторів : Шарля Перро «Попелюшка», Ганса Крістіана Андерсена «Снігова королева»).

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

  • Іван Франко, крім збірки казок «Коли ще звірі говорили», свого часу

переповів східну історію про Абу-Касимові капці, котрі завдали чимало клопотів їхньому власникові, аж доки, врешті-решт, звели його в могилу. Утім, по смерті оголосили-таки через це Абу-Касима — такого бідного, що мав лише ті капці — святим...

Гадаєте, на тому історія скінчилася? Ох, ні! Виявляється, згодом доля занесла оті злощасні капці в Україну, і тут із ними теж було чимало мороки. Якої саме і що з того врешті-решт вийшло — це відстежив у своїй новій кіноказці відомий сучасний український письменник Богдан Жолдак. Головні персонажі казки - Абукасимові Капці - примандрували до книги Жолдака з текстів Івана Франка і добре там освоїлись. Отож, кіноказка є продовженням його твору [1, с. 2].

Сьогодні ми поділимося враженнями від самостійного знайомства з цим захоплюючим твором, спробуємо оцінити події, зображені у казці та поведінку героїв, відшукаємо прихований зміст-повчання, адресований нам, читачам.

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

  • Прочитайте епіграф до уроку.

  • Чи він допоможе нам зрозуміти, про що буде йти мова на уроці ?

  • Поясніть, як ви розумієте слова братів Грімм ?

  • Чи можуть речі бути водночас звичайними й чарівними ?

  • Допоможе нам розібратися в цих питаннях кіноказка Б.Жолдака.

V. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

1. Короткі відомості про письменника. Демонстрація фото.

- Прослухайте стислі відомості про автора казки та придумайте підпис до фото, який дасть необхідну, на вашу думку, інформацію про цю людину.

- Богдан Жолдак - прозаїк, сценарист, драматург. Народився він

13 лютого 1948 р. у Києві в родині письменника О. І. Жолдака. Закінчив філологічний факультет Київського державного університету

ім. Т. Г. Шевченка (1972 р.). Був ведучим кількох телевізійних програм на УТ-1 та каналі «1 + 1» і щотижневої радіопередачі на першому каналі Національного радіо «Брехи — літературні зустрічі з Богданом Жолдаком». Живе і працює сьогодні в Києві, на кіностудії «Рось» при АТ "Компанія «Рось», викладає сценарну майстерність на кінофакультеті Київського державного інституту театрального мистецтва ім. І.Карпенка-Карого. Член Національної спілки письменників України та Національної спілки кінематографістів ... [ Показати всю біографію ] України й об'єднання «Кінопис». Пише і для дітей, і для дорослих [ 2].

  1. Добір підпису до фото.

Діти пропонують підписи до фото за прослуханим матеріалом, найбільш вдалі записують до зошита ( «Прозаїк, сценарист, драматург», «Сучасний український автор книжок для дорослих та дітей» тощо).

  1. Бесіда за змістом казки, визначення теми.

  • Яке враження справила на вас літературна казка Б. Жолдака «Капосні капці»?

  • Визначимо тему казки. (Розповідь про пригоди українського хлопця, який жив за часів Київської Русі ).

  • Чим літературна казка Жолдака відрізняється від інших літературних казок , які ви читали ? (Події у казці Б. Жолдака розвиваються дуже швидко, герой стрімко переноситься з одного місця в інше, швидко ранок змінюється на вечір, день на ніч тощо )

  1. Словникова робота .

  • Дійсно, історія у письменника вийшла динамічною, як гостросюжетний фільм! Епізоди казки подібні до картин фільму, швидко змінюються. Такий жанр називається кіноказкою.

Кіноказка – це літературна казка, події у якій розвиваються швидко, динамічно, нагадуючи фільм.

  1. Визначення сюжетних елементів твору.

А) Демонстрація електронної презентації «Київська Русь» (реалізація міжпредметних зв’язків)

- За яких часів відбуваються події, описані в казці ?

- Згадайте з історії України, коли було засноване місто Київ (У V столітті)

- За часів якого князя хрестилася Київська Русь ? ( За часів князя Володимира).

- Перенесемося у стародавній Київ. Літо… Дівчата прикрашають ідолів на свято Купала, за порядком у місті наглядають варяги, часом на Київ нападають кочовики. Князь Володимир почав, було, святити Русь, та Омелько своїми витівками завадив: «Київ хрестили багато разів. Чому багато? Бо кожного разу щось заважало» [ 3].

Б) Комунікативно-ситуативне завдання для індивідуальної творчої роботи за карткою.

Одному з учнів дається творче завдання, яке він виконує самостійно, спираючись на опрацьований удома текст казки.

Комунікативно-ситуативне завдання .

Уявіть себе на місці Омелька. Розкажіть від імені героя , як чарівні капці потрапили до ваших ніг. Чи ви зраділи знахідці? Чи одразу ви навчилися контролювати надзвичайні можливості взуття?

В) Робота з текстом.

- Прочитайте виразно опис свята Івана Купала над річкою Почайною. Для чого автор уживає вечірній пейзаж, подає народні пісні ? (Автор створює та допомагає нам відчути тогочасну атмосферу святкування Івана Купала)

- На цій же галявині ми маємо змогу ближче познайомитися з головним героєм. Зачитайте, що про нього каже автор . Як Богдан Жолдак ставиться до свого героя? Як ви це зрозуміли ?

  • Визначте зав’язку твору (Знахідка капців)

Г) Презентація індивідуальної роботи за карткою.
Учень презентує самостійно складений монолог від імені Омелька.

Г ) Самостійна робота в групах .

  • Як розвивалися події далі ? Попрацюйте в групах.

І група . Виправте помилки у розташуванні епізодів твору:

  1. Спалення ординцями Києва.

  2. Зустріч Омелька з Хакімом та Касимом-Абу.

  3. Знахідка античного кубка.

  4. Танці молоді навколо ідола-Перуна.

  5. Відбудова міста киянами.

  6. Зустріч Омелька з відьмою Секлетою.

Правильна відповідь :

  1. Зустріч Омелька з Хакімом та Касимом-Абу.

  2. Спалення ординцями Києва.

  3. Відбудова міста киянами.

  4. Танці молоді навколо ідола-Перуна.

  5. Знахідка античного кубка.

  6. Зустріч Омелька з відьмою Секлетою.

ІІ група . Які фантастичні елементи вводить автор поряд з реальними, створюючи казковий світ ? ( У Дніпрі живуть русалки, відьма Секлета перетворюється на Одарку, створює чарівні парфуми для Омелька, і вони викликають страшенний ажіотаж серед дівчат)

ІІІ група . Перечитайте епізод відновлення Києва після пожежі. Що у ньому реального , що фантастичного ? Які риси характеру киян допомогли їм відбудувати місто у короткий строк ? (Реальне – напад ординців, спалення хаток . Фантастичне те, що кияни відбудували місто за один день. Нереально короткими строками відновлення Києва автор хоче донести до читача думку про те, що любов до рідного міста, своєї землі, до праці, дружня праця, спільна благородна справа допомагає людям швидко виконати найтяжчу роботу.)

Д) Перевірка роботи в групах.

- Визначте кульмінацію твору ? (Палає Київ)

- Як веде себе у цій ситуації Омелько, який засуджений до страти?

- Що змушує його пробачити людям кепкування та знущання над ним ?

- У чому він проявляє кмітливість ? ( Керує гончарями , організовує обстріл ординців з пагорба горщиками, заплішує загату річки Глибочиці, яка затоплює ворогів)

- Коли і як хлопець виявляє сміливість ? (Рятує з вогню Одарку, дитину, бабусю й дідуся)

- Чому капці спочатку тільки заважали Омелькові , викликали сміх у інших людей, а наприкінці твору допомогли хлопцю? Які людські почуття допомогли якнайбільше проявити силу капців ? (Чарівні капці самі по собі – річ звичайна, лише у поєднанні з добрими , благородними намірами , з любов’ю до людей вони виявили свою велику силу та допомогли Омелькові врятувати Київ )

6. Рефлексія. Складання «Асоціативного куща»

- Перечитайте оптимістичний кінець кіноказки.

- Подумайте, чому капці лишили на стежині відбитки у вигляді червоних сердець? Який прихований зміст мають ці серця?

- Кому височить дивовижний пам’ятник на тлі розкішного Дніпра ? Про що нагадує нам автор ? (Ми повинні пам’ятати митців нашого слова, зокрема

І. Франка, який записав нам дивовижну казку).

- На чому ж тримається людське життя ? (На любові та коханні. «На тому й стоїмо»)

- Надпишіть на своїх сердечках , на чому тримається людське життя на землі. Прикріпіть їх навколо великого серця та поясніть свій вибір.

Діти складають «Асоціативний кущ»
Людське

життя

на земл

Любов до свого народу

Кохання

Любов до Батьківщини

Повага до історичного минулого

Любов до родини

Шанування народних звичаїв

Любов до рідного слова

Пам'ять про українських письмен-ників

  • Оцініть результат уроку. Чи зрозуміли ви прихований зміст казки ?

  • Яки види робіт вам більше сподобалися ?

VІ. Підсумки уроку. Оцінювання учнів та коментар оцінок.

  • Чому навчила вас казка ?

  • Що ви зрозуміли на уроці ?

  • Як тепер ви розумієте епіграф до уроку ?

(У казці через образ звичайного українського хлопця піднесено любов до рідної землі, свого народу, до українських пісень, звичаїв, до рідного слова як основи життя людини на землі. Буденне життя стане казковим, а звичайні речі – чарівними у руках добрих, чуйних, щирих людей, які люблять свою Батьківщину).

VІ І. Домашнє завдання.

  1. Репродуктивно-конструктивний рівень . До наступного уроку з позакласного читання прочитати оповідання Бориса Грінченка «Украла». Підготувати питання для однокласників за змістом твору.

  2. Творчий рівень. Підготувати питання й відповіді до літературної гри «Інтерв’ю з письменником» (за самостійно опрацьованими відомостями про письменника Б. Грінченка та його оповіданням) .


СЛОВНИК ЛІТЕРАТУРОЗНАВЦЯ

Казка – жанр усної народної прози: епічні оповідання алегоричного, повчально-розважального, чарівно-фантастичного, героїчного або побутового змісту з установкою на вигадку.

Фантастична, або чарівна казка - це коротка оповідь про уявні пригоди сміливого героя, який проходить через низку випробувань і здобуває нагороду, що повністю змінює його життя.

Літературна ( авторська) казка – фантастичне епічне оповідання, створене письменником. Крім ознак, спільних з народною казкою, літературна казка має відмінності: зазначено час та місце дії, незвичайні герої з авторською оцінкою та портретами, побутові подробиці поєднуються з фантастикою, змінені зачин та кінцівка.

Кіноказка – це літературна казка, події у якій розвиваються швидко, динамічно, нагадуючи фільм.

Джерела:

  1. Богдан Жолдак. Капосні капці. - К.: Грані-Т, 2008.

  2. Жолдак Богдан // http://www.grani-t.info/ukr/authors/31/

  3. Ілюстрована кіноказка від Богдана Жолдака//

http://sumno.com/literature-review/ilyustrovana-kinokazka-vid-bogdana-zholdaka/фото0128.jpg

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

М ельничук Богдан Іванович, письменник, редактор, журналіст, краєзнавець,...
Мельничук Богдан Іванович, письменник, редактор, журналіст, краєзнавець, народився 2 серпня 1952 року в с. Молотків Лановецького...

Перелік тем науково-дослідницьких робіт, які у 2012 році вибороли...
Рашитов Богдан Сергійович “Оцінка трикутника та об’єму багатогранника за деякою точкою всередині”

Традиційні та інноваційні технології в сучасному уроці. Підготувала...
Лише добре знаючи свій предмет І постійно удосконалюючи свою майстерність, можна навчити інших

Мельничук Богдан Іванович (письменник та краєзнавець)
Мельничу́к Богда́н Іва́нович (* 2 серпня1952, Молотків, Лановецький район,Тернопільська область) — український письменник, драматург,...

Відділення літературознавства, фольклористики та мистецтвознавства...
Науковий керівник: Губа Раїса Григорівна, учитель української мови та літератури, спеціаліст вищої категорії, вчитель-методист кзо...

Мельничук Богдан Іванович – викладач, письменник, редактор
Олегович. Цього року я вступив до Відкритого міжнародного університету розвитку людини «Україна», на омріяну спеціальність «Видавнича...

«Блокпост» або Формула успіху Бориса гуменюка
Який чудовий вечір: справжні чоловіки − Борис Гуменюк, Іван Андрусяк, Василь Теремко, Богдан Червак, Микола Сивак, «Хан», «Гестапо»,...

Засоби масової інформації
Рубрику «Прес-центр наукової журналістики інформує» представляє її керівник кандидат філологічних наук, доцент Богдан Залізняк член...

Богдан Лепкий «Цвіт щастя»
Мувати вміння працювати у різновікових групах, розвивати навички виразного читання, асоціативне мислення, творчу уяву, вміння аналізувати...

«достойники»
Хvіі століття став своєрідним символом Києва. Це він – гетьман Богдан Хмельницький. Епітетів І титулів це ім’я не потребує. Кожен...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




l.ocvita.com.ua
Головна сторінка