Пошук по сайту

Література  лекції  Курсова робота  Рефераты  

План-конспект уроку з української мови в 10 класі на тему: «Лексико-синтаксичні синоніми та їх види. Тропи. Тренувальні вправи»

План-конспект уроку з української мови в 10 класі на тему: «Лексико-синтаксичні синоніми та їх види. Тропи. Тренувальні вправи»





План-конспект уроку з української мови в 10 класі на тему: «Лексико-синтаксичні синоніми та їх види. Тропи. Тренувальні вправи» ( ІІсеместр)

підготувала Бойко Людмила Юріївна, учитель вищої категорії Прилуцької спеціалізованої школи з поглибленим вивченням інформаційних технологій І-ІІІ ст. №6

Тема. Лексико-синтаксичні синоніми та їх види. Тропи. Тренувальні вправи.

Мета: закріпити, розширити, поглибити знання й уміння десятикласників про синоніми, їх різновиди; тропи; формувати вміння аналізувати синоніми та творчо використовувати у власному мовленні; розвивати гнучкість і доцільність у використанні мовних засобів; виховувати мовне чуття, естетичні смаки учнів.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Обладнання: ноутбук, комп’ютерна презентація, картки для індивідуальної роботи, дидактичний матеріал.

Хід уроку

І Організація класу, налаштування на роботу.

Слайд1 «Аутотренінг»

Крок1. Почнемо урок з аутотренінгу, який допоможе нам налаштуватися на роботу.

Я – кмітлива, розумна, людина

Я буду працювати на результат

Я досліджую, думаю, замислююся

Ми цінуємо здобутки інших

Ми завжди допомагаємо один одному

ІІ Оголошення теми, мети уроку. Цілепокладання.

Слайд2.Крок2.

Тему оголошує вчитель, діти визначають мету. Викладач звертає увагу десятикласників, що на уроці діють картки взаємооцінювання.

Слайд3 Принцип уроку: «Дорогу долає той, хто йде»

Очікувані результати: Я хочу…

Я прагну…

Я намагатимуся…

ІІІ Актуалізація опорних знань

Слайд4. Крок 3.

  1. Робота з епіграфом.

Епіграф уроку: «Кожен вираз рідної мови має своє обличчя. Як у квітки, у них свій неповторний аромат і відтінок барви, а цих відтінків кожна барва має тисячі» В. Сухомлинський.

  • Як ви розумієте цей вислів?

  1. Перевірка домашнього завдання на повторення.

Крок4

Хороші знання завжди були і будуть запорукою впевненості й успішності людини. З хороших знань орфограм починається шлях до орфографічної майстерності.

Слайд5 «Словниковий самодиктант»

Ви досить часто вживаєте у своєму мовленні прислівник «дуже», але замість нього можна вживати й інші слова. Спробуйте їх пригадати.

  1. Гра в парах «Місткий кошик».Крок 5.

Слайд6

На кожній парті лежить аркуш паперу з намальованим кошиком. Завдання:наповнити вщент кошик термінами (поняттями), пов’язаними з темою. Переможцем виявиться та пара, яка найбільш заповнить кошик.

ІV Відтворення теоретичних знань

Слайд7 «Лінгвістична довідка». Крок 6.

За лінгвістичною довідкою скласти розповідь про лексико-синтаксичні синоніми, їх види, тропи.

V Формування й удосконалення практичних умінь і навичок

1.Слайд8 «Бачити й розуміти». Крок 7.

«Стилістичний експеримент» (усно)

На партах роздані картки з текстом. Завдання: прочитати текст; звернути увагу, як М. Коцюбинський працював над словом, зокрема підбираючи синоніми. Пояснити доцільність такої зміни.

  1. По цій коротенькій прелюдії, виконаній з обох сторін однаковим тоном (одним голосом), знялася ціла буря голосів. 2.Вечір за вечором просиджували вони з Гафійкою у прибраній (чистій), немов на Великдень, хаті в чистій одежі. 3.Тим часом рій згадок викликав у памяті давно забуті обличчя й події, колись пережиті почуття (емоції). 4.Вона не могла з певністю сказати, чи то був сон, чи привид (галюцинації). 5. При повній (абсолютній) тиші в повітрі, густий гай легко затримав зібране за день тепло.

  2. Дослідження-характеристика (колективно, 1уч. біля дошки). Крок8.

Розставити розділові знаки, визначити ГО, накреслити схему, коротко проаналізувати речення. Виконати фонетичний розбір слова «б’є». Які тропи зі стилістичною метою використано у даному реченні?

Де хвиля в берег бє дзвінка де Дніпро гримить і лине уже поставила турбіни міцна робочого рука.

  1. Гра «Редактор» Слайд 9(самостійно). Крок 9.

Замініть слово «край» синонімами, поданими в довідці. Який варіант, на вашу думку, більш виразний?

  1. Відлітають журавлі в теплий край.

  2. У нашому краю багато лісів.

  3. Лісник жив десь на краю села.

  4. Вода полилася через край склянки.

  5. Добре грають футболісти, особливо правий край.

  6. Повернувся в рідний край.

Довідка. Права сторона, у кінці, на батьківщину, вінце, місцевість, у вирій.

  1. Знайди відповідність. Слайд 10, 11. Крок 10.

  1. Без землі непомітно черствіє людина.

  2. Гори зла моя б потуга із землі змела.

  3. Люди біля каштанів теплі стають, весняні.

  4. Що ж, у вихідні доведеться засісти за Грінченка, Драгоманова.

А. Метонімія.

Б. Епітет.

В. Алегорія.

Г. Метафора.

Д. Гіпербола.

1.Освіта потребує не лише мізків, а й сердець.

2.Натомлену спину день ховав за дахами дач.

3.На шляху поступу ми лиш каменярі.

4. Стану справжнім, як природа, як вечеря на столі.

А. Алегорія.

Б. Синекдоха.

В. Порівняння.

Г. Метафора.

Д. Персоніфікація.

5. «Вибірковий диктант» Слайд 12 + 3 учні працюють на картках індивідуально. Крок 11.

Виписати перифрази.

Що не кажіть, не любити кішок просто неможливо. Приходиш додому, а ваша красуня-грація зустрічає біля порога, потреться об ноги, хвіст трубою. Промуркоче заспокійливу пісеньку, умоститься на колінах. Погладиш пухнасте диво – і воно вбере в себе всі денні стреси.

Картка1.

Складіть і запишіть словосполучення з кожним із наведених прикметників-синонімів з урахуванням їх змістових, емоційних і стилістичних відтінків.

Незабутній, вікопомний, безсмертний, великий, величний.

Сильний, могутній, сміливий, дерзновенний.

Архаїчний, застарілий.

Героїчний, звитяжний.

Картка 2.

Поставте синоніми так, щоб кожний наступний виражав більшу міру якості, сили, дії.

1.Набриднути, остогидіти, остобісіти.

2.Наклеп, обмова, наговір.

3. Пишатися, чванитися, пиндючитися.

4. Роздавлювати, роздушувати, розчавлювати.

5. Плюндрувати, спустошувати, знищувати.

Картка3.

Прочитати речення, визначити тропи, виписати їх.

  1. Ходить осінь лісами, долинами, потихеньку говорить з ялинами. 2.Чорні хмари - чорні мрії! Сплять десь глибоко надії. 3. Так тихо сходить місяця підкова, що аж завмерли гори та ліси. 4. Ромашка золотиста зацвіла, петрів батіг розплющив очі.

6.Творчий пошук ( за кольором). Крок 12.

Діти самостійно обирають кольорову картку відповідного рівня.

Високий (жовтий). Скласти рекламний буклет нашої школи, використовуючи якнайбільше синонімів, тропів. Розіграйте його в діалозі.

Достатній (зелений). За ілюстрацією скласти твір-мініатюру, використовуючи синоніми, тропи (на фоні музики).

Середній (червоний). До поданих слів підберіть функціонально-мовні синоніми, укажіть стиль. Складіть 3-4 речення й запишіть. Поясніть роль синонімів.

Зразок. Записувати – фіксувати (наук.)

Спілка, залишок, наказ, дія, відпускати (гроші), час, підрахунок, співець, вигадка, вимова, співочий, обличчя.

VІ. Підсумок уроку. Слайд. Крок 13.

Повертаємося до вислову: «Дорогу долає той, хто йде».

  • Як ви розумієте вислів?

  • Чи справдилися очікувані результати?

  • Що б ви удосконалили ?

  • Чи знадобляться вам знання, отримані на уроці?

VІІ. Рефлексія. «Незакінчене речення». Слайд. Крок 14.

На уроці я:

  • Навчився…

  • Зрозумів…

  • Найбільший мій успіх – це…

  • Я не вмів, а тепер умію…

  • Найбільші труднощі я відчув…

  • На наступних уроках я хочу…

VІІІ.Взаємооцінювання. Домашнє завдання. Слайд. Крок 15.

Повторити тему «Антоніми», 1група складає два завдання сусідові по парті аналогічно до тих, що розглядалися на уроці; 2 – підібрати 7-8 прислів’їв чи приказок, у яких будуть синоніми до слова «говорити»; 3 – впр. 248.

Використана література:

  1. Глазова О. П. Рідна мова. 10 кл. – К.: Зодіак-ЕКО, 2012. -256с.

  2. Полюга Л. М. Словник синонімів української мови. – К., 1987.

  3. Плющ М. Я. Сучасна українська мова. – К., 1994.

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

План-конспект уроку
Ганенко Олександра Андріївна, учитель української мови та літератури, Донецька загальноосвітня школа І-ІІІ ст. №124

Конспект показового уроку української літератури в 11 класі вчителя...
Козацької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Бериславської районної ради Херсонської області

Конспект уроку з української літератури в 5 класі на тему «Зірка...
...

Конспект уроку-роздуму з української літератури в 11 класі з використанням...
Тема уроку. О. П. Довженко. Кіноповість «Україна в огні» – твір про трагедію українського народу у Великій Вітчизняній війні

Конспект уроку-узагальнення з української літератури в 6 класі за темою
М. Вороний «Євшан-зілля»,Т. Шевченко «Думка», «Іван Підкова», В. Рутківський «Джури козака Швайки»

План-конспект уроку в 10 класі
М. Сиротюка “Забіліли сніги”, аудіозапис (М. Скорик “Мелодія”), smart-дошка, сд-програвач, підручник “Українська література. Підручник...

Курсова робота на тему: Лексико-семантичне поле посесивності в сучасній англійській мові
Системна характеристика лексико-семантичного поля посесивності в сучасній англійській мові

Конспект уроку з української літератури в 5 б класі за темою «Народні казки»
Навчальна: ознайомити учнів із таким жанром фольклору, як народна казка, з'ясувати її різновиди та побудову

Уроку
Види мистецтв та специфіка їх художньо образної мови. Просторові, часові та просторово-часові (синтетичні) види мистецтва. Поняття...

Конспект уроку світової літератури в 7 класі на тему: «Втілення в...
Грінсборо, Вільям Сідні Портер, фармацевт, Техас, касир банку, новела, лікар, карикатури, ковбой, Атол, Маргарет, «Чотири мільйони»,...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




l.ocvita.com.ua
Головна сторінка