Пошук по сайту

Література  лекції  Курсова робота  Рефераты  

2014 рік, з метою гідного відзначення 200-річного ювілею видатного сина українського народу, Указом Президента України від 11. 04. 2012 №257/2012 оголошений

2014 рік, з метою гідного відзначення 200-річного ювілею видатного сина українського народу, Указом Президента України від 11. 04. 2012 №257/2012 оголошений









2014 рік, з метою гідного відзначення 200-річного ювілею видатного сина українського народу, Указом Президента України від 11.04.2012 № 257/2012 оголошений Роком Тараса Шевченка.

Неперевершений світоч української культури, геніальний поет, художник, мислитель Тарас Григорович Шевченко відомий в історії України як непохитний борець за її державну незалежність та політичну самостійність, за повне визволення українського народу від національного й соціального гноблення. Його пройняті демократичними ідеями твори набули популярності серед громадськості та широких народних мас. Тарас Шевченко піднісся до вершин людського духу, до вершин вселюдської любові, бо був найбільшим патріотом України, заповідав нам любити свій народ, плекати свою культуру. Забуваються усі лиха важкого Тарасового дитинства, але чомусь назавжди запам’ятовується той епізод, коли він, малий і босий, вийшов за село і пішов до обрію - шукати залізні стовпи, що підпирають небо. Мабуть, ця пригода й була символічним початком життя Великого Кобзаря.

Тарас Шевченко народився у 1814 році в селі Моринці Черкаської області, в сім'ї кріпосного селянина Григорія Івановича Шевченка. У Тараса було 2 брати і 4 сестри. Юний талант рано став сиротою - мати померла, коли йому було 9 років, батько - у 12 років. Дитинство Шевченко провів у селах Моринці та Кирилівка, які належали його поміщику, генерал-лейтенанту Василю Васильовичу Енгельгардту. Інтерес до малювання і поезії у Тараса Шевченка проявився з самого дитинства. У 8-річному віці хлопчик поступає на службу до місцевого вчителя-дяка Павла Рубана, де і навчається грамоті. Злидні та тяжка праця рано звели в могилу матір Тараса – йому було лише 9 років. Батько, залишившись з п’ятьма малими дітьми, одружується з вдовою, в якої теж було троє маленьких дітей. Старша улюблена сестра, ніжна й терпелива нянька допитливого Тараса – Катерина вийшла заміж і переїхала в село Зелена Діброва. Лиха й сварлива мачуха не могла замінити сиротам рідну матір. Особливо часто від мачухи діставалося Тарасу, якого вона дуже незлюбила за його меткий розум. Згадуючи своє дитинство, Шевченко писав: «Хто бачив хоч здалека мачуху і так званих зведених дітей, той бачив пекло в його найогиднішому торжестві. Не минало години без сліз і бійки між нами, дітьми, і не минало години без сварки і лайки між батьком і мачухою».

Розрадою для Тараса були розмови з дідом Іваном, який знайомив хлопця з народними переказами, розповідав про повстання гайдамаків, свідком яких він був. Допитливий Тарас дуже захоплювався цими переказами про селянські повстання.

Непосильна праця на панщині скоро звела в могилу і Тарасового батька. В одинадцять років Тарас залишився круглим сиротою. Діти змушені були йти у найми. Тарас наймитує у дяка, відробляючи за навчання, пасе громадську череду, служить у попа за кучера. Служачи у п’яниці-дяка Богорського, Шевченко зазнає більше бійки та лайки, ніж вчиться, але ніщо не могло вбити в ньому жадібного прагнення до освіти.

На 16 році його життя він потрапляє в число прислуги поміщика Енгельгардта, спочатку в ролі кухарчука, потім козачка. Помітивши у Тараса пристрасть до живопису, поміщик вирішує зробити його придворним художником. Він віддає свого кріпака в навчання викладачеві Віденського університету — портретисту Яну Рустему. У Вільні юний Тарас пробув 1,5 року.

На початку 1831 року поміщик переїжджає в Санкт-Петербург, де триває навчання Тараса Шевченка вже у «мальовничих справ цехового майстра» В. Ширяєва. У Ширяєва Тарас міг змальовувати статуї в Літньому саду і відвідувати Ермітаж. Одного разу Шевченко, копіюючи на полотні чергову скульптуру, знайомиться зі своїм земляком Іваном Сошенком, який у свою чергу представив його К. Брюллову та В. Жуковському. Визнання обдарованості кріпосного Тараса Шевченка з боку видатних діячів російської культури відіграли вирішальну роль у справі викупу його з неволі.

У 1838 р. 22 квітня Жуковський і Брюллов викуповують у Енгельгардта Тараса Шевченка з кріпацтва за 2500 рублів, і в 24 роки він отримує свободу. Гроші на звільнення Тараса Григоровича були отримані від продажу на аукціоні портрета Жуковського, написаного Брюлловим. Тарас Шевченко залишився безмежно вдячний їм за звільнення.

У 1838 році відразу після викупу з кріпацтва Шевченко вступає до Академії мистецтв, де жадібно вивчає живопис, малюнок і творчість російських і українських письменників. «Живу, учусь, нікому не кланяюсь і нікого не боюсь. Велике щастя бути вольним чоловіком», - пише він у листі до брата Микити.

Після закінчення в 1844 році Академії мистецтв письменник повертається в Україну, в Києві працює художником у Київській тимчасовій комісії з питань розгляду старих актів. У цей же період Тарас Григорович знайомиться з Костомаровим, формуються його політичні погляди. Він вступає в «Кирило-Мефодіївське» товариство. За епіграму на імператрицю і революційний настрій віршів збірки «Три літа» в березні 1847 року поета заарештовують і відправляють на заслання до Орської фортеці, де він повинен служити солдатом. Крім того, Микола І своїм указом заборонив Тарасу Шевченку писати і малювати, що для нього було досить гнітюче.

Як художник Тарас Шевченко в 1848 році був включений до складу експедиції з дослідження Аральського моря, де активно малював аквареллю пейзажі і портрети. У 1851 році художник був включений також у геологічну експедицію в горах Каратау. У вільний від роботи час, в період заслання, він писав повісті російською мовою і створював жанрові малюнки.

Завдяки клопотанням віце-президента Академії мистецтв графа В. П. Толстого та його дружини, в 1857 році Тарас Шевченко повертається із заслання. Поет живе в Москві і Петербурзі. У 1859 році приїжджає в Україну, але перебуває під наглядом поліції, постійне проживання в Україну йому заборонене. Тому Шевченко повертається в Петербург. До цього часу здоров'я поета було підірване десятирічним засланням. Свій 47-й день народження письменник зустрічає тяжкохворим (водянка, проблеми з серцем, розлад печінки).

Тарас Григорович помер 10 березня 1861 року в Петербурзі. Його ховають спочатку на Смоленському кладовищі, але, згідно з «Заповітом», 10 травня того ж року його прах перезахований в Україні над Дніпром на Тарасовій горі (м. Канів).

Незважаючи на короткий життєвий шлях, Тарас Шевченко залишив великий відбиток у літературі і художньому мистецтві. Шевченко писав, в основному, в жанрі поеми («Гайдамаки», «Сон», «Катерина» та ін.), балади («Причинна»), повісті («Княгиня», «Музикант»). Загальновідомі збірки його віршів — «Кобзар» (рання творчість), «Три літа», «У казематі» (написані в ув'язненні). Тарас Шевченко — автор більше 1000 художніх робіт, в основному, це пейзажі, портрети, жанрові малюнки. Він досконало володів технікою написання картин олівцем, пером, аквареллю та олією. Шевченку було присвоєно ступінь академіка з гравірування. Випущений альбом картин Тараса Григоровича Шевченка «Живописна Україна».



Тарас Шевченко — геній планетарного масштабу. Його праці перекладені на більшість мов світу. У багатьох державах за межами України встановлено пам'ятники Шевченку. На честь поета названі парки, виші, бульвари, театри і вулиці.

Т. Г. Шевченко – це слава і гордість українського народу. Волею історії він ототожнений з Україною і разом з буттям рідної держави продовжується нею. Він росте й розвивається в часі, в історії, і нам ще йти і йти до його осягнення. Ми на вічному шляху до Шевченка.
В дні перемог і в дні поразок,
            В щасливі дні і в дні сумні
            Іду з дитинства до Тараса,
            Несу думки свої земні.
(Ю.Рибчинський)

Значення постаті Т. Г. Шевченка для українського народу важко переоцінити. “Шевченко – це митець, художник, який відкрив для української нації двері в безкінечність. Він є гарантом нашої вічності…” – сказав Микола Жулинський.

Для якнайширшого розкриття змісту і творчості Т.Г. Шевченка у період відзначення 200-річчя від дня його народження, пропонуємо в бібліотеках системи використовувати як традиційні форми бібліотечної роботи – книжково-ілюстративні виставки, літературні ранки, вікторини, конкурси, літературно-музичні вечори, дискусії, так і ті, що прийшли в бібліотечну практику недавно – віртуальні виставки, відеопрезентації, Інтернет-вікторини, Інтернет-конференції та ін. Під час підготовки до Шевченківських днів потрібно звернути особливу увагу на укомплектування бібліотечних фондів творами Т.Г.Шевченка та матеріалами про його життя та творчість, слідкувати за виходом нової літератури та нових публікацій у періодичних виданнях та поповнювати ними свої книжкові фонди.

При підготовці масових заходів, спрямованих на популяризацію творчості Великого Кобзаря, потрібно враховувати ряд факторів: залучення якомога більше читачів, орієнтація на вікові та психологічні особливості дітей, підбірка цікавого і захоплюючого матеріалу, цікаві форми викладу. При цьому не слід забувати про Інтернет, який давно увійшов у сучасний побут. Доречним буде проведення Інтернет-вікторини “Тарас Шевченко: постать знана у віках” або “Стежками творчості генія”, що сприятиме удосконаленню навичок читачів пошуку інформації в Інтернеті та на традиційних носіях, електронної презентації “Т.Г.Шевченко: життя і творчість”, віртуальних екскурсій “До Шевченкових джерел”, “Дитинство Тараса”.

Т.Г. Шевченко писав: “Історія мого життя складає частину історії моєї Батьківщини”. Ці слова найточніше виражають зміст його життя і творчості. Рекомендуємо розгорнути широку наочну популяризацію творів Т.Г.Шевченка та матеріалів про нього: організовувати книжкові виставки, перегляди літератури.

У кожного віку – свій Шевченко. З його чудовою поезією діти знайомляться ще в дошкільному віці, або, переступивши поріг школи. Найбільш дієвою формою роботи з наймолодшими користувачами будуть голосні читання “Із скарбниці Шевченкових поезій”, для яких можна використовувати вірші на вибір бібліотекаря, наприклад: “Зоре моя вечірняя”, “Садок вишневий біля хати”, “Тече вода з-під явора”, “Щаслива родина”,  “Сонце заходить”, “Дід і онука”,  “Вітер в гаї”, “Встала весна” тощо.

Перш ніж почати читання поезій, бібліотекарю варто коротко розповісти дітям про видатного Кобзаря, зокрема про деякі епізоди з його дитинства. Обов’язково потрібно  з’ясувати, як діти сприймають прочитане, як їм в цьому допомагають малюнки до віршів. Для кращого ознайомлення дітей молодшого шкільного віку з творчістю поета, з його життєвим шляхом бажано оформити ювілейну книжково-ілюстративну виставку “Маленьким про Великого Тараса” або “День народження Шевченка йде по всьому світу” із розділами:

І. “Мені тринадцятий минало…”;
ІІ. “Послужи ж, моє ти слово, молодій ще силі…”;
ІІІ. “І мене в сім’ї великій
      В сім’ї вольній, новій,
      Не забудьте пом’янути…”.

З учнями 1-4 класів радимо провести бесіду “Шевченко і діти”, під час якої розповісти як він любив дітей, ніколи не був байдужим до їхньої долі. З великою любов’ю і співчуттям він описує дітей у своїх віршах. “Я так люблю дітей, що й не надивився б на цей відбиток ангела”. Дитяче товариство завжди приваблювало його. Шевченко часто розповідав їм казки, співав жартівливі пісеньки, яких багато знав. В доповнення до цієї теми доцільно буде познайомити дітей з книгою О.Пархоменка “Вічна стежка”. Можна провести обговорення книги.

Орієнтовні запитання:

1.“Чому Тарас Григорович відмовився бути гостем пана Лукашевича?”.
2. “З ким товаришував поет на засланні?”

3. “Хто допоміг Васильку купити чобітки?”.

4. “За що полюбили Шевченка київські діти?”.

5. “Чому шлях на могилу Кобзаря народ називає “Вічною стежкою?”.    

У літературній спадщині Т.Г. Шевченка особливе місце посідає його остання книжка “Буквар”, у якій він бачив своє геніальне педагогічне дитя. У цій просвітницькій книжці ще один намір поета навчити дітей та їх батьків піднести  націю до вищого рівня освіченості.

Просимо бібліотекарів звернути увагу на цю книгу, розповісти дітям молодшого та середнього шкільного віку, їх батькам про історію написання і видання книги. Донести в цікавій формі інформацію про розділи цієї книги: “Велика азбука. Мала азбука”, “Склади”, “Молитви”, “Рукописна азбука”, “Лічба”, “Тексти для читання”, “Народні пословиці”.

Найбільше значення “Букваря” в тому, що саме Т.Шевченко підніс українську мову на вищий щабель розвитку, саме Т. Шевченко перетворив українське слово на чисте золото української поезії.

Для читачів середнього та старшого шкільного віку – книжково-ілюстративну виставку-вшанування “Шевченко і сьогодні наш сучасник”  за розділами:

І. “Я, дядечку, стовпи побачить хочу
   Оті, що підпирають небеса…”.  Є.Доломан  
ІІ. “Його душа в святих його словах”. В.Самійленко      
ІІІ. “Мудра, світла книга, то “Кобзар” Тараса”. А.Калінчук.
ІV. “Живеш навік ти в пам’яті людській,
     Твої пісні – новітніх днів окраса”. В.Сосюра
V.  “Грім Кобзаревої струни
     Через віки людей розбудить”. В.Бровченко.  
VІ. “Це тобі, Кобзарю, квіти
     Від усього серця!” Н.Шмурикова.

Доцільно тут представити різні видання творів письменника та ілюстрації відомих художників до них, фотографії, висловлювання видатних людей про Тараса Григоровича, а також публікації про його життя і творчість, літературно-критичні матеріали, що з’явилися в різні періоди історичного розвитку України.

Книжкові виставки бажано оформити портретом Т.Шевченка, по можливості, представити краєзнавчі матеріали, пов’язані з Т.Шевченком, експонати місцевих краєзнавчих музеїв, ілюструвати малюнками дітей до його віршів. Цікавим буде створення окремого розділу виставки, присвяченого дитячим малюнкам “Я малюю твори Т.Г.Шевченка”, а поруч розмістити кросворди Чи знаєте ви твори Великого Кобзаря?” та "Тебе ми не забудемо,Тарасе" (Додаток №1).

Пропонуємо орієнтовні назви книжкових виставок: «Художній світ Шевченка», «Кобзарем ми його звемо», «Учітесь, брати мої, думайте, читайте!», «Кобзарева струна не вмирає», «Тарас Шевченко – любов і святиня українського народу», «Живий у правді віковій», «Його весна довіку не зів’яне, його «Кобзар» нікому не спалить» та ін.

"Між нас, тобі, Тарасе, жити";

 - "Життя поета і художника Тараса Шевченка";

 - "Велич Тарасового слова";

 - "Шевченкова творчість";

 - "Любов і святиня українського народу";

 - "Тарас Шевченко - України син";

 - "Палітра Шевченка" тощо.

Для читачів-учнів 5-6 класів радимо провести літературний  конкурс “Його слово  крізь  серце  проходить” номінаціях: на краще читання того чи іншого твору поета, на кращу ілюстрацію до будь-якої поезії, на кращий відгук, на складання кращого кросворду з використанням тесту “З якого вірша ці рядки?” (Додаток №1). Для учнів 8-9 класів пропонуємо організувати: дискусію “Він той поет, чиїм ім’ям народ утверджений і сущий…” (М.Луків), турнір знавців життя і творчості Т.Г.Шевченка “Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття”, шевченківське свято "Вклонімося Кобзарю", конкурс ерудитів “Що ми знаємо про Т.Г.Шевченка?” Літературна вікторина «Творчість Т. Г. Шевченка» (Додаток №2), літературний діалог поколінь “Не промовчи Шевченка у собі”.

Слід розповісти дітям і про таке видання як “Кобзар”. Показати, що ця поезія йде до серця, її співають, втілюють в живописі і скульптурі, відтворюють на екрані і на сцені та, насамперед, його читають. Тільки в Україні “Кобзар” виходив 110 разів тиражем 5 млн. екземплярів. Доречним буде провести  захист композицій по творах поета, а також влаштувати виставку однієї книги “Віч-на-віч з “Кобзарем,” на якій представити всі видання “Кобзаря”, наявні у фондах бібліотеки. Доповнити її можна віртуальною подорожжю до єдиного в світі музею однієї книги “Кобзар” у м. Черкаси (www.kobzar.info). Дітям цікаво буде взяти участь у відкритому мікрофоні “І ми, читая, оживаєм”, акціях “2014 рядків Шевченка”, “Читаємо Шевченка 2014 секунд” та нон-стоп “200 сторінка “Кобзаря”.

В 2014 році минає 170 років з часу написання поеми “Сон” та повісті “Наймичка” Т.Г.Шевченка. По цих творах радимо провести ювілейну скарбницю, представити історію їх створення, історичні передумови написання, особливості вивчення. Таку форму роботи доцільно присвятити творам, які входять до золотої скарбниці української і світової літератури.

Т.Г. Шевченко – славний син українського народу, його слово і сьогодні живе між нами. Шевченко – це наша душа, наша мудрість, це наша сила. Слово Шевченкове, як стверджує Ніна Шмурикова “Таке просте, таке доступне, таке сміливе, волелюбне, таке гаряче і живе!... Воно магічну силу має – всю душу враз перевертає…” Це правда, це істина, що пройшла крізь горнило століть.

Додаток № 1

 

Тест “З якого вірша ці рядки?”

1.  Мені аж страшно, як згадаю
     Оту хатину край села!
     Такії, боже наш, діла
      Ми творимо у нашім раї…
           А) “І виріс я на чужині…”
           Б) “Як би ви знали паничі…”
           В) “Тече вода з-під явора…”

 

2. Поклала мати коло хати
     Маленьких діточок своїх;
     Сама заснула коло їх.
     Затихло все, тільки дівчата
    Та соловейко не затих.
           А) “І золотої й дорогої…”
           Б) “На Великдень на соломі...”
           В) “Садок вишневий коло хати…”

 

3. А ще до того, як побачу
    Малого хлопчика в селі.
    Мов обірвалось од гіллі,
    Одно-однісіньке під тином
    Сидить собі в старій ряднині.
        А) “І золотої й дорогої…”
        Б) “І виріс я на чужині…”
        В) “Мені тринадцятий минало…”

 

4. Село неначе погоріло,
     Неначе люде подуріли,
     Німі на панщину ідуть
     І діточок своїх ведуть!..
          А) “Зоре моя вечірняя…”
          Б) “Як би ви знали паничі…”
        В) “ І виріс я на чужині…”

 

5. В неволі виріс меж чужими,
    І, не оплаканий своїми,
    В неволі, плачучи, умру,
    І все з собою заберу….
           А) “Тече вода з-під явора…”
           Б) “Мені однаково чи буду…”
          В) “І золотої й дорогої…”

 

6. Чого так весело було?
    Господнє небо і село,
     Ягня, здається, веселилось!
    І сонце гріло, не пекло!
         А) “Як би ви знали паничі…”
            Б) “Ой діброво – темний гаю!”
           В) “Мені тринадцятий минало!”

 

7. Ще треті півні не співали,
    Ніхто нігде не гомонів,
    Сичі в гаю перекликались,
    Та ясен раз у раз скрипів.
          А) “Садок вишневий коло хати…”
            Б) “Причинна” (Реве та стогне Дніпр широкий)

            В) “Вітер з гаєм розмовляє.”

8. А качечка випливає
    З качуром за ними,
    Ловить ряску, розмовляє
    З дітками своїми.
           А) “Тече вода з-під явора…”

           Б) “Вітер з гаєм розмовляє…”
         В) “Ой діброво – темний гаю!”

 
9. А іноді така печаль
     Оступить душу, аж заплачу,
     А ще до того, як побачу
    Малого хлопчика в селі…
        А)  “Сон” (На панщині пшеницю жала)
          Б) “Мені тринадцятий минало…”
         В) “І золотої й дорогої…”

 

10. І усміхнулася небога,
       Проснулася, - нема нічого…
      На сина глянула, взяла
       Його тихенько сповила…
         А) “І золотої й дорогої”
          Б) “Сон” (На панщині пшеницю жала)
           В) “Мені тринадцятий минало…”

Додаток № 2

Творчість Т. Г. Шевченка

(Літературна вікторина)

1. Які жанри використав Т. Шевченко у своїй творчості? (Вірш, поема, дума, балада, драма, повість, послання)

2. Яка повість поета є автобіографічною? («Художник»)

3. Кому з митців Шевченко присвятив свої поезії? (Квітці-Основ’яненку, Котляревському,Костомарову, Марку Вовчку)

 4. Якому твору належать рядки?

    Пізнав тії карі очі,

    Чорні бровенята…

    Пізнав батько свого сина,

    Та не хоче взяти. («Катерина»)

 5. У якому творі дівчина перетворюється в дерево? («Тополя»)

6. Хто очолював повстання під назвою Коліївщина? (Гонта, Залізняк)

 7. Яке прізвище Яреми – одного з героїв поеми «Гайдамаки»? (Галайда)

 8. Які географічні назви України згадані в поемі «Гайдамаки»? (Вільшанка, Лебедин, Лисянка, Умань)

 9. З якого твору ці рядки?

    Усі на сім світі –

    І царята, і старчата –

   Адамові діти. («Сон»)

 10. Кого з українських гетьманів Шевченко вважає винним у тому, що він не захистив інтереси нашого народу? (Богдана Хмельницького)

 11. Яку назву має містерія, написана Шевченком? («Великий льох»)

 12. Як звали дівчину, яка, на відміну від Катерини, не покинула з відчаю власну дитину?

 З якого твору цей образ? ( Ганна, «Наймичка»)

 13. У якій поемі Шевченко звинувачує царську Росію в тому, що вона веде загарбницьку політику? («Кавказ»)

 14. Якому твору належать ці рядки?

      Не дуріте самі себе,

      Учітесь, читайте,

      І чужому научайтесь,

     Й свого не цурайтесь. (І мертвим, і живим…)

15. Які назви творів Т. Шевченка містять числівники? («Три літа», «Ой три шляхи широкії», Мені тринадцятий минало», «Ісая. Глава 35»)

16. Кого з персонажів «Слова про похід Ігорів» згадує Шевченко у одному з творів? (Ярославну)

 17. Яку назву має єдина драма Т. Шевченка? («Назар Стодоля»)

 18. Яку однакову назву мають і поема, і повість Шевченка? («Наймичка»)

 19. Кого поет назвав хрещеною донею? (М. Вовчка)

 20. Яку з поезій можна вважати гімном творчості Шевченка? («Заповіт»).


БІБЛІОГРАФІЯ
ВИДАННЯ ТВОРІВ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА

З ФОНДІВ САРНЕНСЬКОЇ ЦРБ
1. Шевченко Т.Г. Повне зібрання творів: У 12 -ти т. Т. 1 : Поезія 1837- 1847 / Т. Г. Шевченко; / Перед. сл. І . М . Жулинського. - К.: Наук. думка, 2001. - 784 с.
2. Шевченко Т. Г. Повне зібрання творів: У 12- ти т. Т. 2 : Поезія 1847-1861 / Т. Г. Шевченко; /. - К.: Наук. думка, 2001. - 784 с.
3. Шевченко Т. Г. Повне зібрання творів: У 12-ти т. Т. 3 : Драматичні твори. Повісті / Т. Г. Шевченко . - К.: Наук. думка, 2001. - 592 с.
4. Шевченко Т. Г. Повне зібрання творів: У 12-ти т. Т. 4 : Повісті / Т.Г. Шевченко. - К.: Наук. думка, 2001. - 600 с.
5. Шевченко Т. Г. Повне зібрання творів: У 12-ти т. Т. 5 : Щоденник. Автобіографія. Статті. Археологічні нотатки. "Букварь южнорусский". Записи народної творчості. / Т. Г. Шевченко. - К.: Наук. думка, 2001. - 496 с.
6. Шевченко Т. Г. Повне зібрання творів: У 12 т. Т. 6 / Т. Г. Шевченко; Листи. Дарчі та власницькі написи. Документи, складені Т.Шевченком або за його участю.; / Редкол. М. Л. Жулинський та ін. - К.: Наук.думка, 2001. - 632 с.
7. Шевченко Т. Г. Повне зібрання творів: у 12-ти т. Т. 7: Мистецька спадщина. Живопис і графіка / Т. Г. Шевченко. - К.: Наукова думка. - 2005. - 504 с.
8. Шевченко Т.Г. Вибране/ Т.Г. Шевченко; /Упоряд. В.О. Шевченка. - с.: 448, 2004. - 448 с.
9. Шевченко Т. Г. Вибрана поезія ; Живопис ; Графіка / Т. Г. Шевченко; упоряд. , авт. прим. С. Гальченко; вступ. ст. І. Дзюби. - К.: Мистецтво, 2007. - 607 с.: іл.
10. Шевченко Т. Г. Вірші / Т. Г. Шевченко, Ф. Шіллер, Л. Українка, Г. Гейне / Т. Г. Шевченко; укр. і нім. мовами. - Дніпропетровськ: Січ, 2008. - 241 с.
11. Шевченко Т. Г. Гайдамаки / Т. Г. Шевченко; прим. та ком. Л. В. Ушкалова ; худож. - оформ. Б. П. Бублик. - Х.: Фоліо, 2011. - 667 с.. - (Шкільна бібліотека української та зарубіжної літератури).
12. Шевченко Т. Думи мої, думи мої: книга – білінгва / Т. Шевченко; перекл. Д. Методієва. - О.: Маяк, 2008. - 384 с.
13. Шевченко Т. Г. Заповіт Кобзаря: вірші та поеми / Т. Г. Шевченко. - Д.: БАО, 2008. - 352 с.: іл.
14. Шевченко Т. Г. Кобзар / Т. Г. Шевченко; / Пер. П. Мовчана, Приміт. Є. Нахліка. - К.: Просвіта, 2003. - 344 с.
15. Шевченко Т. Повісті. – Дніпропетровськ : Січ, 2003. – 690 с.

16. Шевченко Т. Г. Сотник/ Т.Г. Шевченко. - К.: Видав. В. Карпенко , Поліграф. Фірма "Есе", 2003. - 20 с.
17. Шевченко Т. Усі твори в одному томі / Т. Шевченко; керівник проекту В. Бусел. - К. , Ірпінь: Перун, 2007. - 824 с. - (Поетична поличка "Перун").
18. Шевченко Т. Щоденник / Т. Шевченко / Передм. Та пер. Віршів В. В. Шевчука. - К.: Школа, 2003. - 272 с.. іл.. – (Шкільна хрестоматія).
19. Шевченко Т. Г. Я так її, я так люблю: Вибр. вірші та поеми / Т. Г. Шевченко. - К.: Либідь, 2004. - 702 с.
СЦЕНАРІЇ
1. Великий син українського народу : [сценарій про Т.Шевченко] // Позакласний час: На допомогу вчителю. - 2010. - N2. - C. 147-148.
2. Вильчинська О. Жіноча доля у творчості Т.Г.Шевченка / О. Вильчинська // Позакласний час: На допомогу вчителю. - 2009. - N3/4. - C. 19-21.
3. Витюк Г. Благослови мене, друже, славою святою : [сценарій присвячений Т.Шевченку]/ Витюк Г. // Позакласний час: На допомогу вчителю. - 2010. - N2. - C. 11-13.
4. Вічне і живе Шевченкове слово // Розкажіть онуку. - Киiв: Редакція освітянських видань. - 2013. - № 3/4. - C. 93-99.
5. Войтенко А. В. Живопис у житті Т. Шевченка : [інтегрований урок-вистава]/ А. В. Войтенко //Шкільний бібліотекар: науково-методичний журнал. - 2012. - N2. - C. 20 - 22.
6. Галуга-Гринчак С. Свіча запалена від серця : шевченківський вечір / С. Галуга-Гринчак // Позакласний час: на допомогу вчителю. - 2012. - N3. - C. 35 - 37.
7. Гребенюк Л. Маленька шевченкіана : навчальні ігри на уроках літератури у 7-9-х класах/ Л. Гребенюк // Українська мова та література. Шкільний світ: всеукраїнська газета для вчителів. - 2010. - № 7. - C. 10 – 11.
8. Довгошея О. Знавці творів Тараса Шевченка : [вікторина]/ О. Довгошея // Позакласний час: На допомогу вчителю. - 2013. - N3/4. - C. 16.
9. Є в Шевченка народження дата - дати смерті в Шевченка немає : [літературний вечір] // Позакласний час: На допомогу вчителю. - 2010. - N2. - C. 152 - 153.
10. Живописних справ майстер : [Т.Шевченко] //Позакласний час: На допомогу вчителю. - 2008. - N2. - C. 26 – 29.
11. Костюченко В. Музи генія. Інтимна лірика Тараса Шевченка : літературно-музична композиція / В. Костюченко // Дивослово: науково-методичний. - 2012. - №3. - C. 29 – 32.
12. Літературне свято "Вшановуємо Тараса Шевченка" : (презентація творчого проекту для учнів 2-4 класів) //Початкова школа. - Киiв. - 2010. - № 2. - C. 60 - 63.
13. Микитин Т. П. Шкільна шевченкіана : матеріал до шевченківських днів / Т. П. Микитин // Шкільна бібліотека: загальнодержавний для шкільних бібліотекарів. - 2013. - №3/4. - C. 107 - 108.
14. Подранецька Н. Орлиний злет Шевченкового духа / Н. Подранецька // Позакласний час: На допомогу вчителю. - 2008. - N2. - C. 2 1- 23.
15. Попова І. Трагедія та покликання Шевченкового кохання : п’єса шкільного театру / І. Попова // Позакласний час: на допомогу вчителю. - 2012. - N3. - C. 31 - 34.
16. Роянова А. Послання у вічність : літературний вечір, присвячений 195 - літтю від дня народження Тараса Шевченка / А. Роянова, С. Коваленко // Дивослово: науково-методичний. - 2009. - №3. - C. 46 – 49.
17. Середа О. К. Шевченкове слово в віках не старіє /О. К. Середа // Розкажіть онуку. - . - 2011. - №3. - C. 17 – 22.
18. Смольська О. Не проспіть Україну мою! : сценарій літературно-музичної композиції/ О. Смольська, І. Сьома // Українська мова і література в школі. - 2011. - №7. - C. 59 – 62.
19. Сорока О. В. Життя та творчість Т. Шевченка : (вікторина) / О. В. Сорока // Шкільний бібліотекар: науково-методичний журнал. - 2013. - N4. - C. 35 - 36.
20. Тарас Шевченко - нащадкам : [літературний вечір] // Позакласний час: На допомогу вчителю. - 2013. - N3/4. - C. 105 - 107.
21. Тарас Шевченко : (до 200-річчя Кобзаря) : Шевченківський календар // Шкільна бібліотека: загальнодержавний для шкільних бібліотекарів. - 2013. - №1/2. - C. 3 - 6.
22. Тарас Шевченко : (до 200-річчя Кобзаря) : Шевченківський календар // Шкільна бібліотека: загальнодержавний для шкільних бібліотекарів. - 2013. - №3/4. - C. 9 - 11.
23. Тарас Шевченко : (до 200-річчя Кобзаря) : Шевченківський календар // Шкільна бібліотека: загальнодержавний для шкільних бібліотекарів. - 2013. - №5/6. - C. 1 - 2.
24. Тарас Шевченко : (до 200-річчя Кобзаря) : Шевченківський календар //Шкільна бібліотека: загальнодержавний для шкільних бібліотекарів. - 2013. - №7/8. - C. 1.
25. Тарас Шевченко : (до 200-річчя Кобзаря) : Шевченківський календар //Шкільна бібліотека: загальнодержавний для шкільних бібліотекарів. - 2013. - №9/10. - C. 1.
26. У кожного своя доля і свій шлях широкий : [сценарій про Т.Шевченка] // Позакласний час: На допомогу вчителю. - 2010. - N2. - C. 149 - 150.
27. Федоренко В. Шевченкіана : інтелектуально-пізнавальна гра / В. Федоренко // Дивослово: науково-методичний. - 2009. - №5. - C. 5 -10.
28. Чуйко Л. Конкурс знавців життя і творчості Т.Г.Шевченка : [сценарій] / Л. Чуйко // Позакласний час: На допомогу вчителю. - 2011. - N2. - C. 80 - 81.
29. Шавронська О. Тарасовими шляхами : (до 199-ої річниці від дня народження Тараса Григоровича Шевченка) / О. Шавронська // Журавлик: попул. - 2013. - N3. - C. 1.
30. Шамрай Л.Є. Вшановуймо Т. Г. Шевченка / Л.Є. Шамрай // Шкільна бібліотека: загальнодержавний для шкільних бібліотекарів. - 2008. - №2. - C. 85 - 87.
31. Шипелюк Л. Шевченкові думки переживуть віки : [сценарій] / Л. Шипелюк, Ю. Запальська // Позакласний час: На допомогу вчителю. - 2013. - N3/4. - C. 13 - 15.

КОРИСНІ ІНТЕРНЕТ- РЕСУРСИ
- Тарас Григорович Шевченко

http://litopys.org.ua/

Електронна бібліотека давньої української літератури. Українські літописи, хроніки, житія, апокрифи, граматики, лексикони, історично-мемуарна проза, перекладні та поетичні твори. Історія України IX-XVIII ст. Першоджерела та інтерпретації. Повне зібрання творів Тараса Шевченка. Літопис життя і творчості. Спогади про Шевченка. Біографія Т. Г. Шевченка за спогадами сучасників.
- Відомий – невідомий Тарас Шевченко

http://www.nibu.kiev.ua/

У каталозі книжкової виставки "Відомий і невідомий Шевченко" відображено видання поетичних, прозових і мистецьких творів Т.Г.Шевченка, а також зібрання графічної Шевченкіани в колекції Музею книги і друкарства України. Окрім того, у каталозі представлені фундаментальні новаторські монографії видатних істориків, критиків, культурно-громадськіх діячів української літератури з даної проблеми.
- Національний музей

http://museumshevchenko.org.ua/

Національний музей Тараса Шевченка презентує творчий доробок та життєвий шлях академіка Імператорської академії мистецтв, українського художника, поета, філософа, громадського діяча.
- Енциклопедія життя і творчості Тараса Шевченка

http://www.t-shevchenko.name/

Даний проект має на меті дати вичерпну інформацію про Тараса Шевченка. В основу проекту покладено повне зібрання творів поета, видане в Києві видавництвом «Наукова думка» в 2001 – 2003 рр., використовуються також інші видання, в першу чергу «Повне зібрання творів в 10 томах» (К. : 1961 – 1963 рр., тт. 7 – 10, присвячені мистецькій спадщині).
- Інститут літератури ім. Т. Г. Шевченка Національної академії наук України

http://www.ilnan.gov.ua/

Інститут літератури ім. Т. Г. Шевченка Національної академії наук України має відділ шевченкознавства, основний напрям роботи якого — вивчення літературної спадщини Тараса Шевченка, основних проблем його творчого мислення; монографічний аналіз його творів у їх цілісності. У роботі акцентуються націологічні моменти — роль Шевченка в становленні національної ментальності, у творенні національної літературної мови, нової української літератури, нових модифікацій літературних жанрів, як творця унікальної поетики. Досліджуються також рецепція постаті й творів Шевченка різними видами мистецтва.
- Кобзар

http://kobzar.info/

Цей портал - це спроба через призму Шевченківського віщого слова та на прикладі його життя показати найвищу академію українського народу, у якій сконцентровано все - наша мова, історія, звичаї та традиції; наша етика та естетика; національна філософія та духовність.

ВІРШІ ПРО ТАРАСА ШЕВЧЕНКА

НА СТОРІНКАХ ЖУРНАЛІВ І ГАЗЕТ
1. Бурбело О. Пророк : [вірш]/ О. Бурбело // Паросток: попул. - Киiв, 2013. - №2. - C. 63.
2. Лободовський Ю. Тарас Шевченко : [вірш] / Юзеф Лободовський // Дзвін: літературно-мистецький та громадсько-політичний часопис НСПУ. - Львов, 2010. - №1. - C. 117-118.
2. Мирний В. Біля могили Шевченка на Чернечій горі : [вірш]/ Володимир Мирний // Дзвін: Літературно-мистецький та громадсько-політичний часопис, 2010. - N10. - C. 2.
3. Палієнко М. З Петербурзького листа Тараса Шевченка : [вірш] / Микола Палієнко // Дзвін: літературно-мистецький та громадсько-політичний часопис НСПУ. - Львов, 2012. - №8. - C. 6.
4. Палієнко М. Присяга : [вірш] / Микола Палієнко // Дзвін: літературно-мистецький та громадсько-політичний часопис НСПУ. - 2012. - №8. - C. 6.
5. Побелян М. Тарасові : [вірш]/ Микола Побелян // Дзвін: літературно-мистецький та громадсько-політичний часопис НСПУ. - 2010. - №2. - C. 2.
6. Свищевська Н. Тарасу Шевченку: Вірш/ Н. Свищевська // Сарненські новини: Регіональне видання. - 2008. - №47/50/6 берез./. - C. 12.





поділитися в соціальних мережах



Схожі:

План роботи бібліотеки кз баглійської середньої школи на 2012-2013 н р. с. Степове 2012 р
З цією метою в школі проводилася активна індивідуальна робота в формі бесід-діалогів складалися індивідуальні плани питання. По класах...

Методичні рекомендації щодо організації та проведення виховної роботи...
Шевченко поєднав її з живою народною мовою, розширив можливості українського художнього слова. Творчість видатного прозаїка відкрила...

План роботи методиста Саламахи Валентини Сергіївни на 2012 2013 навчальний...
В поточному році працювала над науково-методичною проблемою «Методичний супровід створення гнучкої системи організації навчально-виховного...

Нака з
Міністерстві юстиції України 10 липня 2008 р за №628/15319, наказу Міністерства освіти І науки, молоді та спорту України від 19....

Звіт про проведення заходів з відзначення 200-річчя від дня народження...
Великого Кобзаря, прилучення дітей до глибин Шевченківської мудрості, утвердження його духовних заповідей як важливого чинника консолідації...

Методичні рекомендації щодо особливостей викладання світової літератури,...
Міністерства освіти І науки України від 01. 06. 2012 року №1/9-426 «Щодо інструктивно-методичних рекомендацій із базових дисциплін»...

Закон України від 01. 07. 2014 №1556-vii «Про вищу освіту»
Указ Президента України від 30. 09. 2010 №926 Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні

І. педагогічний аналіз роботи школи за 20 11/ 20 12 навчальний рік...
Педагогічний аналіз роботи школи за 2011/2012 навчальний рік та пріоритетні напрямки на 2012/2013 навчальний рік

У 2013-2014 навчальному році вивчення української мови
Державного стандарту базової І повної загальної середньої освіти (постанова Кабінету Міністрів України від 23. 11. 2011 р. №1392)...

1. Аналіз роботи школи за минулий навчальний рік та завдання на новий 2013-2014 навчальний рік
«Про освіту», «Про загальну середню освіту», Указів Президента України, рішень Уряду України, органів управління всіх рівнів з питань...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




l.ocvita.com.ua
Головна сторінка