Пошук по сайту

Література  лекції  Курсова робота  Рефераты  

Урок позакласного читання. 3-й клас Тема. Борис Грінченко «До праці»

Урок позакласного читання. 3-й клас Тема. Борис Грінченко «До праці»






Стаття. Данілова М. Велике вміння читати. Додаток 6



Людмила Данілова,

учитель початкових класів,

учитель вищої кваліфікаційної категорії, учитель-методист

Білоцерківської спеціалізованої школи І–ІІІ ступенів № 1

з поглибленим вивченням слов’янських мов

Білоцерківської міської ради Київської обл.


Урок позакласного читання. 3-й клас
Тема. Борис Грінченко «До праці», «Зернятка».

Мета: ознайомити учнів із творчістю Бориса Грінченка; навчити цінувати працю та людське щастя; виховувати повагу до праці та любов до ближнього.

Обладнання: мультимедійна презентація, роздатковий матеріал, збірки поезій Бориса Грінченка.
Хід уроку
ІОрганізаційний момент.

Усі сідайте тихо, діти.

Домовляймось — не шуміти,

Руку гарно підіймати,

На уроці не дрімати,

А знання мерщій хапати —

Щоб не було нам мороки.

Всі готові до уроку?

Тож, гаразд. Часу не гаймо

І урок наш починаймо.
— Сідайте за парти й приготуйтеся до роботи.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

— Діти, а яких ви знаєте відомих український письменників? (Діти по черзі відповідають.)

— А зараз я вам прочитаю уривки з творів, а ви повинні вказати автора та назву твору.
Тріпоче серце спійманої птиці,

В руках моїх не чує доброти.

— Я дам тобі водиці і пшениці,

Моя пташино, тільки не тремти!

(Д. Павличко «Птиця»)
Два веселі їжаки

Накололи на голки

Всі листки

І сказали:

— Ми — кущі,

Золоті у нас плащі

На дощі.

(Т. Коломієць «Їжаки»)
Село! І серце одпочине.

Село на нашій Україні —

неначе писанка, село.

Зеленим гаєм поросло…

(уривок із поеми Т. Шевченка «Княжна»)
Весела, гарна й кучерява

Маленька дівчинка Весна.

Біжить, сміється, сіє трави,

І пісня ллється голосна.

(Н. Забіла «Чотири пори року»)
— А чи впізнаєте ви, чиї це слова?
Праця єдина з неволі нас вирве:

Нумо до праці, брати!

Годі лякатись! За діло святеє

Сміло ми будемо йти!
— А бачу, що ви не можете впізнати, чиї це слова, тому я вам допоможу. Це слова видатного українського письменника, ученого та педагога Бориса Дмитровича Грінченка.

ІІІОголошення теми та мети уроку.

— Сьогодні на уроці ми познайомимося з віршами цього письменника.
ІVРобота над новим матеріалом.

1. Біографія Бориса Грінченка.

(Розповідь у вигляді презентації. Слайди 1–8.)

2. Бесіда про Бориса Грінченка.

— Хто ж такий Борис Грінченко? (Письменник, учений, педагог, громадський діяч.)

— У якій родині зростав письменник?

— Який словник уклав Борис Грінченко? (Тлумачний словник української мови.)

— За що заарештували Бориса Дмитровича? (За розповсюдження заборонених у той час книжок.)

— Якою премією був нагороджений письменник? (Нагороджений премією М. Костомарова.)

3.Читання вірша «До праці» учителем.

Праця єдина з неволі нас вирве:

Нумо до праці, брати!

Годі лякатись! За діло святеє

Сміло ми будемо йти!
Праця єдина нам шлях уторує,

Довгий той шлях і важкий,

Що аж до щастя і долі прямує:

Нумо до праці мерщій!
Праця не згине між людьми даремно:

Сонце засвітить колись,

Дякою нас тоді люди згадають —

Нум же! До праці берись!
Хоч у недолі й нещасті звікуєм —

Долю онукам дамо!

Ми на роботу на світ народились,

Ми для бороні живемо!
Сміливо ж, браття, до праці ставайте, —

Час наступає, — ходім!

Дяка і шана робітникам щирим!

Сором недбалим усім!
4.Тлумачення невідомих слів.

Уторує — вказує.

Дякою — із вдячністю, із повагою.

Звікуєм — живемо (тут).

Недбалий — ледачий, сякий-такий.

5. Читання вірша самостійно учнями.

6. Аналіз поезії «До праці».

У цьому вірші звеличено працю людей. Борис Грінченко закликає читачів працювати, а не марнувати своє життя, адже, як пише сам автор, «праця єдина з неволі нас вирве».

— А якими словами закликає автор нас до праці?

  • «Нумо до праці, брати! Годі лякатись! За діло святеє. Сміло ми будемо йти!»

  • «Нумо до праці мерщій»

  • «Нум же! До праці берись»

  • «Час наступає — ходім!»

— Що Борис Грінченко хотів сказати цими (нижчеподаними) словами?

Праця не згине між людьми даремно:

Сонце засвітить колись,

Дякою нас тоді люди згадають —

Нум же! До праці берись!

— Які слова вірша перегукуються із твердженням «Праця — майбутнє нашого народу»? («Хоч у недолі й нещасті звікуєм — Долю онукам дамо! Ми на роботу на світ народились, Ми для бороні живемо!».)

— Доберіть прислів’я, які вдало доповнюють вірш. (Без діла жить — тільки небо копить. Без охоти нема роботи. Праця чоловіка годує, а лінь марнує. Труд чоловіка кормить. Хто в роботі, той в турботі.)

— Що дає людині праця? (Плоди.) А які плоди ви знаєте? (Зернятка.)

— Так, зернятка — це те, з чого починається життя. І зараз ми розпочнемо ознайомлення з віршем із циклу поезій Бориса Грінченка «Зернятка».

7. Робота над віршем із циклу «Зернятка».

Читання вірша вчителем

Щастя хочеш ти зазнати?

Щастя дурно не дається:

Тільки той його придбає,

Хто за нього в бої б’ється.
У великім нашім бої

За нового дня світання

Тільки й можна мати щастя,

Варте людського бажання.
Короткий аналіз вірша

1. Що хоче кожна людина? (Зазнати щастя.)

2. Чи дається щастя дурно? (Ні.)

3. Хто може придбати щастя? (Той, що за нього б’ється.)

4. То хто може мати щастя? (Хто за нього в бої б’ється.)

5. То якого щастя бажає людина? (Людського щастя.)

6. Яку ж людину можна вважати щасливою? (Відповіді дітей.)
Читання вірша учнями

Тлумачний словник (Учні з допомогою вчителя пояснюють лексичне значення слів.)

1. Дурно — даремно.

2. Придбає — буде мати.

3. Нового дня світання — новий, кращий день.

4. Варте — відповідає бажанню людини.
Конкурс на кращого читця вірша
8. Робота над віршем «Прийде!».

Бесіда

— Ознайомившись із творчістю та життєвим шляхом Бориса Грінченка, можете ви сказати, чи був сам автор щасливим? (Відповіді учнів.)

— Так, проживши коротке життя, Борис Грінченко встиг зробити на своєму життєвому шляху дуже багато. Він був етнографом, педагогом, літературним діячем, народним учителем. Займався перекладацькою справою. Є автором «Словника української мови» і справжньою українською людиною. Також він один із небагатьох істинних патріотів України, який мріяв про нове, змінене життя України та українського народу. Саме про це він і пише у своєму вірші «Прийде!».
Читання вірша вчителем

О, прийде запевне той день,
Що ми відпочинем від мук 
І скинем заліза важкі 
З ізв’язаних, стомлених рук. 

О, прийде запевне той день, 
Що гніт, і неволя, і кров — 
Все зникне навіки, й тоді 
Подужа святая любов. 

Безсилий не знатиме більш 
Од дужого в час той наруг. 
Народові руку подасть 
Народ — його брат, його друг. 

О, прийде він, прийде той день,

І хвальний та радісний спів 
Поллється по світові скрізь 
Із уст у людей, у братів. 

Про волю і щастя, й любов 
Казатимуть дивні пісні. 
Віщуючи людськості їх 
На довгі, довічнії дні…
Перевірка первинного сприйняття змісту поезії

1. Про що йдеться в цій поезії?

2. Як ви розумієте такі рядки: «О, прийде запевне той день, Що ми відпочинем від мук. І скинем заліза важкі. З ізв’язаних, стомлених рук…»?

3. Що автор хотів донести до нас цим віршем?
Читання вірша учнями мовчки

Словникова робота

  • Запевне — напевно.

  • Гніт — гноблення, пригнічення.

  • Наруга — кривда.

  • Віщувати — пророкувати наперед.


Читання вірша учнями вголос

Вибіркове читання

— Знайдіть і прочитайте, про який день мріяв Борис Грінченко?

— Що отримають люди від нового дня?

— Які пісні складатимуть, присвячуючи їх новому дню.

VПідсумок уроку. Рефлексія.

1. Бесіда.

— Наш урок добігає кінця. Давайте згадаємо, про кого ми сьогодні говорили?

— То хто ж такий Борис Грінченко?

— Чи хотіли б ви пройти той життєвий шлях, який пройшов письменник? Чому?

— Які вірші ми сьогодні розглядали?

— Яка поезія вам найбільше сподобалася?

— Що найбільше вас вразило на уроці?

2. Диспут «Я і Борис Грінченко».

— А зараз я вам пропоную висловити свою думку щодо самого письменника. Розкажіть, що вам сподобалося в ньому, у його віршах, а що ні. Уявіть, що Борис Грінченко зараз чує вас. Чого б ви йому побажали? Можливо, внесли б свої корективи в його слова, погляди? Адже ми проаналізували його поезії та зрозуміли, яка життєва позиція була у митця.

3. Виставка творів Борис Грінченка.

— Перу Бориса Грінченка належать багато чудових, невмирущих творів. Він митець надзвичайної працездатності, емоційний, палкий, людина великого інтелекту. Борис Грінченко свідомо клав на вівтар ідеї та своє життя, свою подвижницьку творчість. Я переконана, що ви зацікавилися творчістю Бориса Грінченка, тому наостанок пропоную вам переглянути виставку творів цього поета.

4. Пам’ять про Бориса Грінченка. (Слайд 9.)

— Ми не маємо права забувати таких людей, як Борис Грінченко, адже він — наша історія. На згадку про нього 22 серпня 2011 року в Києві відкрито пам’ятник Борисові Грінченку (скульптор — Микола Обезюк, архітектор — Микола Босенко).

— А ще Всеукраїнське товариство «Просвіта» імені Тараса Шевченка щороку вручає Премію імені Бориса Грінченка ученим, просвітянам, громадським і політичним діячам, які зробили значний внесок у розбудову незалежної України, утвердження державної української мови, розвиток національної культури, відродження історичної пам’яті, формування національної свідомості та піднесення духовності й добробуту українського народу, просвітницьку та подвижницьку діяльність в ім’я України.

Тож пам’ятаймо та шануймо тих людей, які боролися за наше життя та майбутнє нашої країни!



поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Уроку з української літератури на тему: «Борис Грінченко, багатогранна...
Розробка уроку з української літератури на тему: «Борис Грінченко, багатогранна діяльність як митця І вченого. Оповідання «Каторжна»,...

Урок із позакласного читання в 5-х класах за повістю сучасної письменниці...
Тема. Урок із позакласного читання в 5-му класі за повістю сучасної письменниці Наталки Сняданко «Країна поламаних іграшок та інші...

Урок позакласного читання
О. Я. Савченко. Я люблю читати. Навчальний посібник з літературного читання для учнів 4 класу

«Чарівний світ книги» Конспекти уроків позакласного читання
Назва навчального (навчально – методичного) видання цикл уроків з позакласного читання для учнів 5 класу

Урок позакласного читання. «Осінь золотая тихо-ніжно ходить»

Урок позакласного читання
Таємниця старовинної скриньки. Незвичайна подорож Лялі з друзями до театрального вертепу

Тема. Розвиток пізнавальної активності молодших школярів на уроках позакласного читання

Урок позакласного читання тема
Шевченкового слова, його біографічними даними, значенням творчості Т. Шевченка для українського народу. Вчити сприймати поезію Кобзаря...

Українські дитячі письменники
Посібник з підготовки та проведення уроків читання та позакласного читання у початкових класах

Урок-дослідження з позакласного читання у 5 класі
Автор: учитель української мови І літератури Костянтинівської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів №16 Костянтинівської міської...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




l.ocvita.com.ua
Головна сторінка