Пошук по сайту

Література  лекції  Курсова робота  Рефераты  

Урок 17 Тема. Сучасна музика. Стилі та напрями

Урок 17 Тема. Сучасна музика. Стилі та напрями





Сторінка1/10
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10
II СЕМЕСТР НОВАТОРСТВО В МУЗИЧНОМУ МИСТЕЦТВІ

УРОК 17

Тема. Сучасна музика. Стилі та напрями.

Мета. Ознайомити з поняттям «стиль» у музиці, надати стислий огляд стилів музичного мистецтва в історії музики, ознайомити з назвами сучасних стилів музики та поняттями «академічна музика», «розважальна музика», ознайоимити із поняттями «авторський», «національний», «історичний» стилі в музиці, продовжити знайомство з творчістю В.А. Моцарта, А. Хачатуряна.

Розвивати вміння учнів уважно слухати музику та на слух визначати характерні особливості музичних творів і звучання музичних інструментів, розвивати вміння виконувати пісні під акомпанемент музичного інструмента.

Виховувати інтерес до музичних творів минулого і сучасності, інтерес до творчості В.А. Моцарта, А. Хачатуряна та пісень сучасних українських композиторів.

Тип уроку: комбінований, урок введення в тему.

Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичних творів та пісні або мультимедійна презентація, портрети композиторів В.А. Моцарта,

А. Хачатуряна, М. Катричка.

Основні поняття для засвоєння: поняття «стиль» в музиці, стислий огляд стилів музичного мистецтва в історії музики, знайомство з сучасними стилями музики, поняття «сучасна легка» та «академічна серйозна музика», авторський, національний, історичний стилі в музиці.

Твори, що вивчаються на уроці: В.А. Моцарт, Б. Хоффман. «Адажіо» для скляної гармоніки, до-мажор. А.Хачатурян. «Адажіо» з балету «Спартак». «Хуртовина» (слова М. Сингаївського, музика М. Катричка).

Хід уроку

1.Вхід під пісню «Хуртовина» М. Катричка. Організаційний момент. Мотивація до навчання.

У світі сучасного музичного мистецтва є безліч неповторних явищ, імен цікавих композиторів та аранжувальників, музичних шедеврів, що звучать у виконанні співаків, музичних груп і колективів.

Сьогодні ми розпочнемо знайомство зі стилями та напрямками сучасного музичного мистецтва.

2.Актуалізація опорних знань. Фронтальне опитування.

  • Яка сучасна музика вам подобається?

  • Яку музику ви слухаєте найчастіше?

  • Що ви знаєте про творчість сучасних виконавців та колективів?

  • Яку музичну композицію ви можете назвати своєю уюбленою?

3. Новий матеріал для засвоєння. Розповідь про стилі в музичному мистецтві.

У світі музичного мистецтва виділяють історичні періоди, що складалися в епохи. Кожна епоха та її видатні митці створювали певний стиль, що мав характерні ознаки, ідеї та теми, а також своєрідні засоби музичної виразності.

Поняттям стиль у музиці визначають значні етапи розвитку музичного мистецтва (наприклад, античний стиль, ренесанс, бароко, класицизм, романтизм тощо), а також стилі певних народів: східний, іспанський, слов’янський та інші.

Наприкінці XIX — у 1-й половині XX ст. активно розвивалися такі стилі музики: імпресіонізм, модернізм, експресіонізм, сюрреалізм, а згодом постмодернізм та інші. Кожен із них приніс нові жанри та нові музичні віяння.

Музика органічно розвивалася з іншими видами мистецтва.

Серед створених композицій були музичні твори в академічному стилі та твори розважального характеру, які умовно можна назвати легкою музикою.

Музичний словничок

Музичний стиль — історично складена сукупність засобів та прийомів художньої виразності, що відображає естетичні погляди різних людей певної епохи або творчого напряму.

4. Музичне сприймання. В.А. Моцарт, Б. Хоффман. «Адажіо» для скляної гармоніки, до-мажор.А.Хачатурян. «Адажіо» з балету «Спартак».

5. Аналіз музичних творів.

  1. Який із прослуханих творів, на вашу думку, належить до академічної, а який — до розважальної музики? Обгрунтуйте свій вибір.

  2. Назвіть засоби музичної виразності та визначте характер мелодії кожного твору.

  3. Що ви можете сказати про стиль прослуханої музики?

  4. Які інструменти створили неповторні музичні образи?

  5. Розкажіть про своє враження від музичних творів.

6.Новий матеріал для засвоєння. Розповідь вчителя.

  • Поняття адажіо має декілька значень.

Адажіо (італ. повільно, спокійно) — повільний темп музики.

Адажіо — частина твору (симфонії, концерту, сонати, квартету), яка написана в повільному темпі та має характер глибокого роздуму.

Адажіо — повільний ліричний танець у класичному балеті.

Бруно Хоффман — німецький гравець на скляній арфі та скляній гармоніці.

Скляна гармоніка — музичний інструмент, який складається з комплекту скляних посудин, наповнених водою до певного рівня, чи скляних півкуль, що змонтовані на горизонтальній металевій осі та обертаються за допомогою педалі. Торкаючись посудин або півкуль вологими пальцями, виконавець видобуває звук різної висоти. Цей інструмент відомий ще з середини XVII ст.

У музикознавстві розрізняють й інші значення поняття стилю. Наприклад, стиль музики визначає індивідуальну творчу манеру композитора (манера В.А. Моцарта, Л. ван Бетховена, Б. Лято- шинського) або стиль виконавця (К. Аббадо, Б. Гмирі, Е. Карузо,

С. Ріхтера тощо). Таким чином виділяють авторський стиль (стиль того чи іншого конкретного композитора або виконавця) та національний стиль (шо виражається у використанні певних елементів національного музичного фолькюру або національної культури).

7.Робота зі схемою.

Розгляньте скарбничку стилів і напрямів сучасного музичного мистецтва, які називають легкою, розважальною музикою (с. 96).

  • Які музичні стилі та напрями сучасності ви знаєте?

8.Виконання творчого завдання.

  • Розгляньте репродукції картин відомих художників (с. 97). У них ви знайдете і авторську манеру письма, й ознаки тієї епохи, в якій вони були створені.

  • Який стиль репрезентують ці картини?

Робота зі репродукціями картин: В. Васнецов. «Снігуронька», М. Врубель. «Снігуронька».

  • Створіть власний малюнок на зимову тему, в якому буде виражено вашу авторську манеру письма.

9. Фізкультхвилинка «Веселий настрій».

10. Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу

11. Розучування пісні. «Хуртовина» (слова М. Сингаївського, музика М. Катричка)

Знайомство зі змістом пісні.

Розучування першого купету та приспіву пісні.

Вивчення особливостей руху мелодії та ритмічного малюнка пісні. Виконання пісні по фразах під акомпанемент інструмента.

12. Виконання творчого завдання «Музичний супровід до пісні».

Спробуйте створити власний музичний супровід до зимової пісні. Для цього використайте інструменти, виготовлені вами власноруч. Чергуючись, виконуйте із друзями імпровізації.

13.Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.

  • Що таке музичний стиль?

  • Про які види музики сьогодні йшлося на уроці?

  • Музика якого композитора вас вразила найбільше?

  • Який незвичний музичний інструмент виконував адажіо?

  • Які значення має слово «адажіо»?

  • Розкажіть про свій улюблений стиль чи напрям музики та поясніть свій вибір.

  • Яку пісню ви вивчали на уроці? Про шо вона?

14. Домашнє завдання.

Послухайте музику, яка зазвичай лунає у вас вдома. Чи будуть серед ваших улюблених музичних творів приклади академічної та розважальної музики?

Приєднайтеся до проекту.

15. Вихід з касу під мелодію пісні «Хуртовина» М. Катричка.

16. Для допитливих — виконання музичного проекту.

МУЗИЧНИЙ ПРОЕКТ «САМОРОБНІ ІНСТРУМЕНТИ»

Мета: створити власні саморобні музичні інструменти.

Очікуваний результат: конкурс саморобних інструментів.

Типологія проекту: індивідуальний, короткотривалий, практико-орієнтований, музичний.

ПЛАН СТВОРЕННЯ ПРОЕКТУ:

Для створення саморобних музичних інструментів, наприклад, маракасів потрібно пройти декілька етапів.

  1. У мережі Інтернет переглянь зображення маракасів. Створи на папері малюнки майбутніх інструментів і знайди потрібні матеріали для їхнього виготовлення (баночки з-під напоїв, пластикові та пластмасові коробочки, суміш круп або дрібних матеріалів для наповнення коробочок).

  2. Виготов маракаси: наповни крупою чи іншими дрібними матеріалами коробочку та обгорни скотчем лінії з’єднання елементів інструмента.

  3. Прикрась інструменти за допомогою кольорового паперу, наклейок та інших матеріалів за власним смаком.

Разом із друзями влаштуйте виставку саморобних музичних інструментів у класі.

Урок 18

Тема. Джаз.

Мета. Ознайомити з особливостями сучасних музичних явищ (джазом), розглянути особливості понять «імпровізація», «музична імпровізація», ознайомити з історією виникнення джазу, розглянути напрями та інструменти джазу, ознайомити із творчістю видатних джазових виконавців та із термінологією джазової музики.

Розвивати вміння учнів уважно слухати музику, надавати характеристику джазовим композиціям, вчити розпізнавати на слух інструменти в джазовій музиці.

Виховувати ціннісне ставлення до джазової музики, інтерес до історії розвитку джазу, творчості видатних джазменів.

Тип уроку: комбінований, урок поглиблення в тему.

Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичних творів та пісні або мультимедійна презентація, портрети відомих виконавців джазу.

Основні поняття для засвоєння: поняття «джаз», «імпровізація», «музична імпровізація», історія виникнення джазу, напрями й інструменти джазу.

Твори, що вивчаються на уроці:

  • Ф. Сінатра. «Learnin the Blues».

  • Дж. Герман. «Hello, Dolly!».

  • E. Фіцджеральд та JI. Армстронг. «Summertime».

  • Л. Утьосов та його джаз-оркестр. «Пароплав».

  • «Хуртовина» (слова М. Сингаївського, музика М. Катричка).

Хід уроку

1.Вхід під джазову музику. Організаційний момент. Мотивація до навчання.

Сьогодні на вас чекає незабутня подорож у Країну джазової музики. Ми ознайомимося з характерними ознаками і музичними інструментами джазу та джазовими музикантами. Чи готові ви подорожувати?

2.Актуалізація опорних знань. Індивідуальне опитування.

  • Що таке музичний стиль?

  • Які види музики ви знаєте?

  • Який незвичний музичний інструмент виконував адажіо В.А. Моцарта?

  • Які значення має слово «адажіо»?

  • Що означає поняття «стиль»?

3. Новий матеріал для засвоєння. Розповідь про джазову музику: історію виникнення, відомих виконавців.

Джаз (англ. jazz) — напрям у музиці, що виник на межі XIX- XX столітть у США як синтез африканської та європейської культур.

Характерними рисами джазу є імпровізаційність, підвищена емоційність, специфічний склад виконавців та інструментарію, використання різноманітних тембрових барв, звуконаслідування тощо.

Музичний словничок

Імпровізація (франц. improvisation, від лат. Improvises — непередбачений) — створення художнього твору (наприклад, музичного, поетичного, сценічного) в момент його виконання без попередньої підготовки. Музична імпровізація — історично найдавніший тип музикування.

Джаз виник як поєднання декількох музичних культур і національних традицій. Зародження джазової музики нерозривно пов’язане з історією. Раби, завезені з Африки на територію Нового Світу, не були вихідцями з одного роду і не розуміли один одного. Необхідність консолідації привела до об’єднання безлічі культур та створення єдиної культури афроамериканців. Так, наприкінці XIX століття склався музичний жанр регтайм. Згодом ритми регтайму в поєднанні з елементами блюзу та духовними співами африканців (спіричуелс і госпелз) дали початок новому музичному напряму. Завдяки процесам змішування африканської музичної культури та європейської і виник джаз у загальноприйнятому розумінні.

Розгляньте схему, яка вам розкаже про виникнення джазу (с. 101).



Історично основним стилем класичного джазу вважається новоорлеанський джаз, що сформувався наприкінці XIX ст. на грунті африканського фольклору, народної та побутової музики креолів (нащадків португальських та іспанських колонізаторів) у місті Новий Орлеан.

Для новоорлеанського джазу характерна колективна імпровізація, сольні інструменти тут протистоять ритмічній групі (банджо, тубі й ударним).

1920-ті — ера диксиленду.

У ці роки джазова музика розповсюджується по CLUA та продовжує розвиватися. У Новому Орлеані формуються перші диксиленди — великі джазові ансамблі, серед яких особливе місце займає ансамбль «Original Dixieland Jass Band», який у 1917 році зробив перший джазовий звукозапис.

1923—1929 pp. — «золота ера джазу».

Це період розквіту бендів (джазових груп). До Нью-Йорка переїжджає оркестр Д. Еллінгтона, який привніс у джаз такий рівень складності, якого ще ніколи не було в розважальних оркестрах. Тоді ж зароджується джаз і в Росії. Перший оркестр у Москві організував В. Парнах.

1930-ті роки — ера свінгу.

У цей час виникають біг-бенди (джазові групи, до складу яких входить більше 17 учасників). Тоді ж виник і стиль джазу — свінг, який сформувався і набув великої популярності в період між 1935—1945 роками в концертах біг-бендів.

У свінгу відсутня колективна імпровізація, а на перший план виступають аранжування та сольна імпровізація. Концертний свінг мав нечуване поширення в історії популярної музики. «Королем» цього стилю вважають Бені Гудмена.

В епоху свінгу та панування біг-бендів з’явилося багато професійних виконавців джазу. Майстерність Біллі Холідей та Елли Фіцджеральд стала зразком для співачок майбутніх десятиліть. Першим зразком чоловічого джазового стилю став Луї Армстронг. Популярним виконавцем був Френк Сінатра.

У Росії в той час широку популярність здобуває оркестр Л. Утьосова. У 1934 р. вийшла на екрани комедія «Веселі хлоп’ята» про історію джазового музиканта з Л. Утьосовим у головній ролі та з участю його оркестру.

Тоді ж було створено новий стиль теа-джаз (театральний джаз), який сформували Л. Утьосов та Я. Скоморовський. На межі 40-50-х років XX ст. виник новий різновид джазу — ритм-енд-блюз.

У наступні роки джаз продовжує розвиватися, з’являються імена нових виконавців та оркестрів.

В історії джазової музики відомо численні напрями та стилі: кул- джаз, фрі-джаз, ф'южн, диксиленд, ритм-енд-блюз, соул, рок-н-рол, свінг, бі-боп, біг-біт, прогресив тощо.

Поява музикантів неамериканського походження сприяла становленню багатьох національних джазових шкіл, зокрема й української. Після спаду інтересу до джазу в 90-х роках XX ст. він знову став набирати популярності в молодіжній культурі сьогодення.

4. Музичне сприймання. Ф. Сінатра. «Learnin the Blues», Дж. Герман. «Hello, Dolly!», E. Фщджераііьд та JI. Армстронг. «Summertime», Л. Утьосов та його джаз-оркестр «Пароіиав».

5. Аналіз музичних творів.

  1. Розкажіть про ваші враження від джазової музики.

  2. Які музичні інструменти вам вдалося розпізнати?

  3. Які особливості джазового співу? Чим він відрізняється від академічного виконання?

  4. Розкажіть про засоби виразності та мелодію кожного твору.

6. Виконання творчого завдання. Робота з ілюстраціями.

Розгляньте зображення інструментів, на яких виконують джаз (с. 104)

Музичний словничок

Джаз (англ. jazz) — жанр професійної музики, що виник на початку XX ст. в південних штатах США внаслідок взаємодії африканської та європейської танцювальної музики.

Джерелами джазу були імпровізаційні форми негритянської народної музики (спіричуелс, блюз, регтайм), а також танцювально-побутова музика білих переселенців.

Джазмен — музикант, який виконує джаз (який вміє імпровізувати).

Джаз-бенд — великий джазовий оркестр.

7. Фізкультхвилинка «Джазова ритмічна імпровізація».

8. Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу (за вибором вчителя).

9. Виконання пісні. «Хуртовина» (слова М. Сингаївського, музика М. Катричка).

Спробуйте виконати власну імпровізацію на мелодію приспіву під ритмічні клацання руками. Зімпровізуйте мелодію в джазовому стилі.

10.Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.

  • Що таке джаз?

  • Які особливості джазової імпровізації?

  • На яких інструментах зазвичай виконують джаз?

  • Назвіть відомі імена в джазовому мистецтві.

11. Домашнє завдання.

Послухайте свої улюблені твори. Чи будуть серед них джазові композиції? Хто їх виконує? Приєднайтеся до проекту.

12. Вихід з класу під мелодію пісні «Hello, Dolly!».

13. Для допитливих — виконання музичного проекту.

МУЗИЧНИЙ ПРОЕКТ «ВИДАТНІ ДЖАЗМЕНИ ТА ДЖАЗ-БЕНДИ СВІТУ»

Мета: створити електронний музичний альбом із відомостями про видатних представників джазової музики.

Очікуваний результат: електронний музичний альбом-презентація.

Типологія проекту: груповий, середньої тривалості, практико-орієнтований, музичний, інформаційний.

ПЛАН СТВОРЕННЯ ПРОЕКТУ:

Для створення альбому об’єднайтеся у чотири групи.

  1. «Дослідники» — знайдіть необхідну інформацію про видатних джазменів та джаз-бендів світу та збережіть її.

  2. «Музикознавці» — скориставшись списком обраних джазменів та джаз-бендів першої групи, знайдіть та збережіть у форматі мр З найкращі, на вашу думку, композиції цих виконавців.

  3. «Художники» — прослухайте вибрані другою групою композиції та знайдіть до них ілюстрації чи фрагменти відео в мережі Інтернет, зберігши їх відповідно у форматі jpeg чи мр 4.

  4. «Інформатики» — користуючись програмою Microsoft Office Power Point, змонтуйте електронний альбом, вставте до слайдів музичні записи та відео фрагменти виступів джазових виконавців.

Продемонструйте свій альбом однокласникам та розкажіть про нього.

Урок 19

  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Основи художньої культури
Тема: Художні напрями І стилі. Періодизація розвитку художньої культури. Поняття «стиль епохи», «національний стиль», «індивідуальний...

Урок української літератури в 11 класі Тема: напрями в художній літературі...
Наочність: пересувна виставка творів криворізького художника Лабунського А. В. у коридорі школи, мультимедійна презентація з теми...

Урок 17. Тема: Стилі та напрями у мистецтві: бароко, рококо, класицизм,...
Мета: ознайомити учнів з поняттям «Бароко»; визначити основні риси мистецтва бароко; надати знання про характерні риси архітектури...

Урок розвитку мовлення та образотворчого мистецтва Тема: Усний твір...
Тема: Усний твір – опис пам’яток історії та культури за картиною в публіцистичному стилі за складним планом

Урок 17 Тема. Музика як мистецтво, що не існує без розвитку. Розвиток...
Пісенний подарунок до зимових свят. Томазо Альбіноні «Адажіо», інструментальне виконання та вокальне (Лара Фабіан або Сара Брайтман)...

Урок № Дата Тема. Усний твір опис природи на основі особистих вражень у художньому стилі
...

Урок 1 Тема. Мистецтво звуків. Мета. Ознайомити з особливостями музичного...
«музика», «музичне мистецтво», дати знання про специфіку музичного мистецтва та шлях музичного твору від композитора до виконавця...

Сценарій свята англійською мовою для учнів
Камін. Стіл. Квіти. Свічки. Чорнильниця. Гусине перо на листку паперу. Театральна маска. Темрява. Музика «Шекспир» групи “Любовные...

Урок №1
Уважно прослухати висловлювання. У якому стилі воно оформлено? Довести це. Визначити тему й основну думку почутого

Урок 1 Тема. Жанрова палітра музичного мистецтва. Е. Ґріг. Концерт...
Ю та розподілом за призначенням, змістом, місцем та умовами виконання, розглянути поняття «жанр музики», «камерно-вокальні жанри»,...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




l.ocvita.com.ua
Головна сторінка