Пошук по сайту

Література  лекції  Курсова робота  Рефераты  

Урок 25 Тема: Звучить бардівська пісня. Урок узагальнення та систематизації знань. Мета: Ознайомити з історією виникнення бардівської пісні, надати знання про видатних

Урок 25 Тема: Звучить бардівська пісня. Урок узагальнення та систематизації знань. Мета: Ознайомити з історією виникнення бардівської пісні, надати знання про видатних





Музичне мистецтво, 7 клас

Урок 25

Тема: Звучить бардівська пісня. Урок узагальнення та систематизації знань.

Мета: Ознайомити з історією виникнення бардівської пісні, надати знання про видатних виконавців бардівської пісні, розглянути характерні особливості бардівської пісні, визначити ознаки та типові риси бардівських хітів. Узагальнити знання з теми, оцінити рівень знань та практичних умінь з теми.

Розвивати вміння учнів уважно слухати музику у виконанні відомих бардів та надавати їм характеристику.

Виховувати інтерес до бардівської пісні та виконавців-бардів, інтерес до історії розвитку бардівської пісні.

Хід уроку:

  1. Музичне вітання та оголошення теми уроку

  2. Актуалізація опорних знань:

Що означає термін «французький шансон»?

Розкажіть про особливості та характерні риси шансону

Назвіть імена виконавців та творців шансону

  1. Розповідь про творчість бардів: історію виникнення бардівської пісні та її сучасних представників.

Українські барди — виконавці пісень (у тому числі власних) в жанрах «бардівської пісні», «співаної поезії» тощо. Виконання пісень ведеться переважно під акомпанемент шестиструнної гітари класичної форми або ж стилізованої під кобзу; зустрічаються і барди, що акомпанують собі на інших музичних інструментах: фортепіано (Сергій Шишкін), ліра й кобза (Едуард Драч) тощо.

Українські барди здебільшого не ототожнюють себе з російським бардівським рухом, проте існує прошарок бардів, котрі вважаються водночас українськими та російськими.

Багато українських бардів виступають проти використання назви «барди» та воліють називатися «співцями», «кобзарями» чи просто «виконавцями». Основні мотивації цього такі: слово «бард» не є питомо українським; термін «бард» здебільшого асоціюється саме з російськими (російськомовними) виконавцями. Дехто з українських бардів навіть вдавася до інших крайнощів, самоназиваючись іншим словом іноземного походження — «кантором» (Кость Павляк), проводячи асоціації з традиціями латиноамериканських виконавців періоду визвольної антиамериканської боротьби (наприклад, Віктор Хара у фільмі Діна Ріда «Ель Кантор»).

Хоча окремі митці творили самодіяльну українську пісню ще наприкінці 60х — на початку 70х років (Олександр Ігнатуша), проте рух українських бардів як явище сформувався наприкінці 80-х років 20 століття. Організаційне оформлення жанру відбулося під час перших фестивалів авторської пісні «Оберіг» та«Червона рута». Багато хто з українських бардів «першої хвилі» були двомовними та фактично двожанровими, якщо вважати російську бардівську пісню іншим жанром.

Українські барди «першої хвилі», як правило, брали активну участь у здобутті Україною незалежності. Фактично на перших фестивалях українських бардівУкраїна дізнавалася про свою справжню історію та свої справжні прапори. Найбільша суспільно-політична активність українських бардів припадає на1989–1991 роки. Після проголошення Україною незалежності у 1991 році та приходу до влади колишньої партійної номенклатури робиться все, щоб знизити активність українських бардів, применшити їхню роль у політичному житті та звести на манівці.

Багато хто з українських бардів змінюють напрямки творчості, переходять до інших жанрів або у своїх піснях починають більше приділяти уваги ліричній та лірично-інтимній тематиці. Наприклад, Тризубий Стас у цей час пише фантастичну повість «Нічия земля». Марія Бурмака створює музичний гурт і фактично стає поп-виконавицею, хоча і власних пісень. Едуард Драч заглиблюється у вивчення і реставрацію лірництва та кобзарського мистецтва.

Наприкінці 90-х років з'являється друга хвиля українських бардів, котрі зросли як творчі особистості на творах бардів першої хвилі. Однак суспільно-політична ситуація в Україні на той час складається такою, що не сприяє написанню гостросоціальних пісень. Барди другої хвилі зосередилися на переспівуванні пісень бардів першої хвилі чи обробці народних, стрілецьких, повстанських та упівських пісень.

Бурхливе відродження оригінальної патріотичної бардівської пісні відбулося завдяки Євромайдану: на Київському Майдані співав Зеник, на Харківському —Микола Воловик та багато інших.

Кого ж називають бардами?


Бардами називають тих людей, які пишуть пісні і самі їх виконують, акомпануючи собі на гітарі. 


Звернімося до словника 

Бард(від кельт.bard — співець) — народний поет-співець у стародавніх кельтів, який складав і під акомпонемент арфи виконував пісні, оспівуючи героїв та їхні подвиги. Згодом барди стали, головним чином в Ірландії, Уельсі й Шотландії, професійними поетами. У середньовічній Англії та Франції музикантів, потішників, декламаторів і поетів при дворах знатних феодалів називали менестрелями.

Якщо говорити про авторську пісню, то в першу чергу треба згадати про Булата Окуджаву й Володимира Висоцького. Вони на віки пов'язані невидимою, нерозривною ниткою — музикою авторською піснею. 

Кожний із них шанобливо вклонявся таланту неповторності. Тому не дивно, що В. Висоцький уважав Б. Окуджаву своїм учителем, присвятивши йому «Песню о Правде и Лжи». Б. Окуджава у свою чергу написав «Пісню про Висоцького».

  1. Музичне сприймання: Б. Окуджава. Ваша величносте, жінко.

Б. Окуджава. Молитва Франсуа Вийону.

Ю. Візбор. Изгиб гитары жёлтой.

Е. Драч. Б’ють пороги (на слова Т. Шевченка)

М. Бурмака. Ми йдемо.

5. Аналіз музичних творів.

Які особливості бардівської пісні вам вдалося розпізнати у прослуханих піснях?

Розкажіть про музичні образи кожної пісні

Охарактеризуйте тембр кожного виконавця

Розкажіть про зміст пісень та характерні засоби їхньої музичної виразності.

  1. Знайомство з творчістю видатних бардів.

Булат Окуджава – російський поет, прозаїк, автор близько 200 пісень, написаних на власні вірші, один із засновників та найяскравіших представників жанру авторської пісні.булат окуджава.jpg

Всенародну славу Б.Окуджава здобув після того, як почав писати музику для своїх віршів і привселюдно виконувати ці пісні. Твори Б. Окуджави звучать у кінофільмах, спектаклях і радіопостановках.юрій візбор.jpg

Юрій Візбор – радянський кіноактор, журналіст, письменник, сценарист і поет, бард, один із засновників жанру авторської пісні, а також жанру пісні-репортажу. Всього за 33 роки Ю.Візбор написав понад 300 пісень, а багато його інших віршів було покладено на музику іншими композиторами.zhdankin-vasyl1952.jpg

Василь Жданкін – український бард, кобзар, бандурист. Співає баритоном. Акомпанує собі на кобзі. У репертуарі пісні на вірші українського лемківського поета Богдана-Ігора Антонича.

Восени 1989 року на заключному концерті Фестивалю «Червона Рута» вперше заспівав «Ще не вмерла Україна» публічно.

У репертуарі твори:

  • «Чорна рілля ізорана»,

  • «Послання Божої Матері»,

  • «Гей, літа орел, літа сизий»,

  • «Гей, там на горі січ іде»,

  • цикл колядок на слова Богдана-Ігора Антонича та ін.

Знявся у кінострічках «І снігом стелиться життя» та «Українці, ми врятовані».

Гастролював у Аргентині, Канаді, США, РФ та ін. — усього більш як у 20 країнах.

Автор низки музичних творів на власні та вірші українських поетів. Серед опублікованих творів — «Билина про Кременець» (1992).

Драч Едуард Валерійович (нар.6 квітня 1965, Кривий Ріг) — український бандурист, поет, бард, рок-музикант. Кобзар, бандурист та лірник. Виконує- реконструює традиційний кобзарсько-лірницький репертуар в супроводі вересаївської кобзи, старосвітської бандури та колісної ліри. Значну частину репертуару становлять авторські псальми та пісні в народному стилі, так звані «запорозькі пісні», козацькі псальми, лицарські пісні, невольничі плачі, богомільні пісні, побожні псальми та канти, духовна та світська лірика. В спільноті Київського кобзарського цеху з 1988 року.едуард драч.jpg

Основний творчий напрямок: авторська пісня (автор слів та музики).

Музичні стилі: сучасна балада та романс, традиційне кобзарство, рок.

У 2009 році нагороджений званням «Заслужений працівник культури України». марія бурмака.jpg

Марія Бурмака була серед тих, завдяки кому багато в чому  виникла сучасна українська популярна музика. Її пісні,  що вперше зазвучали після фестивалю «Червона рута» у 1989 р, а в період формування Української Державності початка 90-тих допомогли сформувати український контекст у різнобарвній палітрі світової «world music».Українська співачка Марія Бурмака народилася 16 червня 1970 року у Харкові (батько – історик, викладає у Харківському університеті). Закінчила музичну школу по класу гітари. Ще під час навчання в музичній школі почала співати українські народні пісні. 1987 р. Марія поступила на філологічний факультет Харківського університету, а вже з наступного року починає писати власні пісні на вірші давніх і сучасних українських поетів О. Олеся та В. Малковича.

1989 р. – Марія Бурмака перемагає на фестивалі співаної поезії "Оберіг" (Луцьк), а на "Червоній руті" отримує другу премію в жанрі авторської пісні. 1990 р. "Кобза" випускає аудіокасети пісень співачки "Ой, не квітни, весно..." (альбом містить пісні Марії на вірші українських поетів "Розстріляного відродження", невідомих українських поетів та народні пісні, зокрема записані нею під час етнографічних експедицій), а восени 1991 р. Марія Бурмака записує на канадській фірмі "Євшан" свій перший (і взагалі перший на Україні) компакт-диск "Марія" (на цьому диску з'явилися перші її пісні в жанрі поп-музики, а саме в стилі "new-age"). Альбом був виданий в Канаді і лише у 1998 р. перевиданий компанією "Нова-рекордс", однойменний магнітоальбом побачив світ раніше в 1995 р. завдяки компанії "Гарба". Того ж 1991 р. Марія переїжджає до Києва і з осені 1992 р. працює з композитором-аранжувальником Миколою Павловим, який записує всі її пісні на власній студії "Мік-с". Тандем Бурмака – Павлов не знає невдач і встановлює своєрідний рекорд в хіт-параді "12 мінус 2" – чотири перемоги протягом року (пісні "Лишається надія", "Заради одного слова", "Ходить сон", "Я люблю твої кроки").

2008 р. світ побачило CD "Саундтреки". Того року Марію удостоїли титулу "Почесна Харків'янка". А згодом вона виступає перед українськими миротворцями у Косово. 2009 р. Марія Бурмака удостоєна почесного звання "Народна артистка України".

Марія Бурмака одружена з Дмитром Небесійчуком, підприємцем з Івано-Франківська, який на довгі роки стає менеджером і продюсером співачки. Виховують донечку Яринку.

Для співачки Марії Бурмаки улюбленими є: групи - "Deep Forest", "Чорні черешні", "Кому Вниз"; виконавці - Стінг, Бьйорк, Ерік Клептон; альбом - "Bohemia" ("Deep Forest"), всі речі Стінга, "Unplugged" (Еріка Клептона); власна пісня - "Розлюби", "Ангел-охоронець"; міста - Харків (бо рідне), Прага (бо фантастичне), Монреаль (бо красиве), Париж (бо навіває спогади); казки Андерсена; колір – зелений; пора року - весна, особливо квітень; їжа - гриби, креветки, сир; автомобіль - "Пежо-605"; стиль одягу - елегантно-екстравагантний, зручний; спосіб відпочинку - спокій, тиша, самота; хобі - лузати насіння; заповітна мрія - завжди займатися тим, чим хочеться!

Без перебільшення можна сказати, Марія Бурмака – явище на сучасній українській пісенній сцені, найяскравіший представник нового пісенного жанру, який по-українськи називається "спiвана поезiя". Взагалі її мистецтво досить складно помістити в рамки будь-яких академічних назв. Вона сама свою творчість називає просто – щирим. Її поезія, як ковток чистої джерельної води, дає заряд позитивної енергії, відновлює душевну рівновагу і не може залишити байдужим слухача, налаштованого на сприйняття істинної краси.

  1. Виконання тестових завдань. Проведення проміжного оцінювання учнів.

  • Історично складену сукупність засобів та прийомів художньої виразності, що відображає естетичні погляди різних людей певної епохи або творчого напряму, називають:

Музичною спадщиною

Музичним стилем

Музичною культурою

  • Повільний ліричний танець у класичному балеті – це:

галоп

адажіо

менует

  • Створення художнього твору (музичного, поетичного, сценічного) у момент його виконання без попередньої підготовки називають:

Імпровізацією

Фантазією

Варіацією

  • Ритми регтайму в поєднанні з елементами блюзу та духовними співами африканців дали початок напряму:

Року

Джазу

Рок-н-ролу

  • Великий джазовий оркестр називають:

Диксилендом

Джаз-бендом

Джазменом

  • Цей термін означає «крутись і гойдайся», його запровадили диск-жокей із Клівленда Е. Фрід у 1951 році. Йдеться про:

Рок-н-рол

Рок

Блюз

  • Легендарний британський біт-рок-гурт - це:

«Pink Floyd»

«The Beatles»

« Queen»

  • Загальнодоступну музику, поняття, що охоплює різноманітні стилі, жанри та напрями масового музикування, називають:

Рок-музикою

Поп-музикою

Класичною музикою

Відомий співак і танцюрист, який став одним із комерційно найуспішніших сольних артистів, -це:

Джо Дассен

Майкл Джексон

Пол Маккартні

  • Легендарний ВІА , створений Л. Дутківським, солістами якого були С. Ротару, В. Зінкевич, Н.Яремчук:

«Кобза»

«Смерічка»

«Водограй»

  • Стиль популярної музики ІІ половини 1970-х років , яка характеризується рівномірним чітким ритмом, називають:

Диско

Шансоном

Роком

  • Як по-іншому називають українських бардів?

Шансоньє

Кобзарями

Лірниками

  1. Оцінювання музично-творчої діяльності учнів на уроці.




поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Урок 30 Тема: Стиль реалізм. Архітектура реалізму. Скульптура реалізму. Жанри скульптури
Мета: ознайомити учнів з архітектурою реалізму; надати знання про скульптуру реалізму, її характерні риси; ознайомити із прикладами...

Урок узагальнення та систематизації; урок-конкурс
Мета: перевіряти рівень знань учнів з теорії та історії літератури, зокрема з теми «Творчість Т. Г. Шевченка»

Урок 26. Тема: Українські пам’ятки класицизму. Урок узагальнення знань
Мета: ознайомити учнів із прикладами вітчизняних шедеврів стилю класицизм у різних видах мистецтва; ознайомити із творчістю українських...

Урок 2 Тема. Історія вокальної музики
«бельканто», «світові вокальні школи», надати знання про специфіку вокального стилю бельканто, вокальні манери співу, типологію голосів...

Урок 17. Тема: Стилі та напрями у мистецтві: бароко, рококо, класицизм,...
Мета: ознайомити учнів з поняттям «Бароко»; визначити основні риси мистецтва бароко; надати знання про характерні риси архітектури...

Звучить мелодія романсу
Мета: познайомити сучасних школярів з історією виникнення І розвитку жанру романсу

Урок 1 Тема. Жанрова палітра музичного мистецтва. Мета. Ознайомити...
«жанр музики», «камерно-вокальні жанри», надати знання про первинні та основні жанри вокальної та інструментальної музики, розглянути...

Урок 1 Тема. Жанрова палітра музичного мистецтва. Мета. Ознайомити...
«жанр музики», «камерно-вокальні жанри», надати знання про первинні та основні жанри вокальної та інструментальної музики, розглянути...

Урок 32 Тема: Романтизм І реалізм в українському мистецтві
«еклектизм в архітектурі України». Розглянути приклади української неоготики, переглянути шедеври українського романтичного історизму,...

Тема: А. Малишко відомий український поет. «Пісня про рушник»
Мета: ознайомити з життєвим І творчим шляхом А. Малишка, навчати виразно й вдумливо читати поезії, проаналізувати ліричний твір «Пісня...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




l.ocvita.com.ua
Головна сторінка