Пошук по сайту

Література  лекції  Курсова робота  Рефераты  

Тема: Новинки сучасного літературного життя. Оксана Забужко. Огляд творчості

Тема: Новинки сучасного літературного життя. Оксана Забужко. Огляд творчості





Урок з української літератури в 11 класі ( академічний рівень)
Тема: Новинки сучасного літературного життя. Оксана Забужко. Огляд творчості

Мета: розвивати комунікативні навички учнів, формувати соціальну,

полікультурну та інформативну компетентність;

ознайомити учнів із ознайомити учнів з біографічними відомостями про

Оксану Забужко та специфікою її творчої спадщини, вдосконалювати

вміння учнів аналізувати прочитаний матеріал, навчати будувати власні

висловлювання з приводу порушених проблем у творі, визначити тему,

проблеми, розкрити власне розуміння образів;

виховувати розуміння цінності мудрості в житті людини;

Тип уроку: застосування нових знань і формування вмінь

Обладнання: портрет, ілюстрації до твору «Казка про калинову сопілку», схеми

аналізу художнього твору

Випереджувальне завдання:

1 група – підготувати біографічні відомості про сучасну українську письменницю Оксану Забужко.

2 група – підготувати огляд критичних статей про особливості творчості Оксани Забужко

3 група – прочитати твір «Казка про калинову сопілку» , підготувати аналіз сюжету твору, характеристику образів , особливості мовлення твору.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок учнів.

1. Метод «Мікрофон»:

  • Як ви розумієте поняття «аналіз»?

  • У яких ситуаціях людина потребує аналізу інформації?

  • Чи можливе існування людини, яке не здатна аналізувати прочитане чи прослухане?

  • Які професії потребують вміння аналізувати ?

  • Які переваги у суспільстві матиме людина, яка здатна продуктивно аналізувати отриману інформацію?

  • Які види лінгвістичного аналізу художнього тексту ви знаєте?

  • Які принципи аналізу ви найчастіше використовуєте на уроках української літератури ?

  • Чому саме такі? Обґрунтуйте.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

1.Оголошення теми та мети уроку

2.Ознайомлення з планом роботи на уроці

Слово вчителя:

Оксана Забужко - наша сучасниця, відома українська письменниця. Її твори (лірика,оповідання, есе, повісті, романи) вже встигли завоювати любов читачів і визнання критики в Україні та за кордоном. Письменниця дотримується у своїй літературній діяльності такого принципу:

"Перша і головна заповідь письменника:Не збреши.Здавалося б, просто. Та сама вона, коли триматись її послідовно,але й робить літературу небезпечною професією - як у альпініста або водолаза".

Оксана Стефанівна належить до того покоління українських письменників, яке за своєю біографічною метрикою, від дитинства - отроцтва і далі, хронометроване катастрофами нашого народу, нашої країни. Вона любить і добре пам'ятає своє дитинство, але яка ж то зболена любов.

ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.

  1. Повідомлення групи № 1 про життєвий шлях Оксани Забужко

«Луцьке дитинство»

Оксана Стефанівна Забужко народилася 19 вересня 1960 року в Луцьку в родині філологів. Писати вірші почала з того ж таки п'ятирічного "дописемного" віку. Причому, поряд з віршами про зайчиків, сонечко, дощик, що їх охоче друкували у періодиці ( доки батько не потрапив до "чорних списків КДБ"), " я вже у вісім-дев'ять років натхненно шкварило таку дисидентсько-патріотичну лірику, що можу сміливо сказати: своїм "шістдесятництвом" я перехворіла в дитинстві". Навчаючись у школі, багато пише, відбувся перший літературний дебют в альманаху "Вітрила".Луцьке дитинство тривало до восьмого року життя, коли батьки, переслідувані місцевим КДБ, знайшли змогу переїхати до Києва й започаткувати новий життєвий старт. Вони були обоє філологи-україністи, науковці, але їхні дисертації, рекомендовані до захисту, так і зотліли в шухляді письмового столу, наочним утіленням двох нереалізованих життів у полоні насильницьких обставин. "Зростала я в чомусь вельми подібному до в'язниці з полегшеним режимом, - з п'ятилітнього віку твердо знаючи, що поза хатою, з "чужими", треба мовчати, або говорити зовсім не те, що думаєш" То хіба ж це не зболене дитинство ?!

«Нове життя в Києві»

У 1968 році переїхала з батьками до Києва. Закінчила філософський факультет Київського університету та аспірантуру Інституту філософії НАН України.Є кандидатом філософських наук, віце-президентом українського ПЕН-клубу. Студентські роки на філософському факультеті Київського університету, з 1977 по 1982 - найпохмурішій у житті письменниці період: "роздвоєння на себе - для світу"; "себе - для - себе".1982 року, коли після смерті Брежнєва у суспільній атмосфері трохи відвологло, вступила без жодних скандалів до аспірантури на факультет естетики. У цей час у лікарні від раку вмирав батько, і "почалося моє життя від власного імені - і на власний - таки ризик.І весь наш народ і покоління молодих письменників саме у 1986 році зрозуміли, імперія зла, яким був Радянський Союз "в духові", а 1991 рік став тільки констатацією фактів, не треба було навіть Кассандрінового крику: "Прокинься, Троє! Смерть іде на тебе!" Оксана Забужко є автором таких творів: “Травневий іній” (1985), “Дириґент останньої свічки” (1990), “Автостоп” (1994),“Польові дослідження з українського сексу” (1996),“Новий закон Архімеда” (2000),“Інопланетянка” (1992), “Казка про калинову сопілку” (2000). Оксана Стефанівна автор філософських досліджень “Дві культури” (1990), “Філософія української ідеї та європейський контекст: франківський період” (1992, 1993), “Шевченків міф України: спроба філософського аналізу” (1997, 2001), книги вибраних есеїв “Хроніки від Фортінбраса” (1999, 2001), та публіцистичного збірника “Репортаж із 2000-го року” (2001). По закінченні аспірантури Оксана Забужко "відкриває для себе Америку": два роки викладала українську літературу в американських Пітсбурзькому і Пенн-Стейтському університетах, один семестр - в Гарварді. Мешкає у Києві, працює в Київському інституті філософії. Ось така вона, наша Оксана Забужко!

2. Метод «Передбачення»

Слово вчителя:

Прогляньте слова, записані на дошці: принциповість, творчість, ексцентричність , освіченість, жіночність, експресивність. Спробуйте створити емоційний портрет письменниці.

Зверніть увагу на фото письменниці.





Уважно прочитайте її життєве кредо та дайте відповіді на питання:

  • Як ви вважаєте, якою за характером повинна бути Оксана Забужко?

  • Як вона має ставитися до України, політики та культури?

  • Які політичні переконання вона може поділяти?

  • Що для неї є творчість та можливість писати українською мовою в Україні?

  • Як на вашу думку, про що ж буде розповідатись в її творах?

3. Повідомлення групи № 2 : огляд критичних статей про особливості творчості Оксани Забужко

Оксана Забужко — єдина з українських письменників, чиє ім’я відоме принаймні кожній освіченій людині. За останній рік вона брала участь у всіх можливих форумах, слуханнях і консультаціях нової влади. В одному з періодичних видань висловила думку: «Безкнижна нація — бомба, закладена під майбутнє.Чому в нас є письменники, але немає літератури як суспільної реальності? Чому українську книжку важко знайти на полицях книгарень? А там, де ці книжки все ж таки є, вони аж ніяк не користуються шаленим попитом? Чого конкретно нам бракує: державної підтримки, ринкових механізмів чи, може, як іноді кажуть, «треба просто краще писати?»

Письменниця Забужко існує всупереч нашій парадоксальній реальності. Її видають чималими тиражами, перевидають, перекладають за кордоном. Її поважають чи сприймають як одіозну особистість. Захоплено читають або, не обов’язково читаючи, оголошують вдало розкрученим брендом. Із нетерпінням чекають нових речей — чи в’їдливо закидають письменниці тривалу паузу і перехід на «громадську роботу». Втім, Оксана Забужко може собі це дозволити. І не лише це: « Я пишу насамперед для того, щоб отримати успіх у себе, бути самій задоволеною результатом, а це ой як нелегко, бо в мене до себе вимоги гіпервисокі. Бо що таке, власне, успіх? Це коли людина читає твою книжку як таку, що має безпосередній ОСОБИСТИЙ стосунок до її життя. І не треба вигадувати якихось трюків, треба просто бути максимально чесним. Це перша заповідь письменника: не бреши..»

4.Метод «Обери позицію» (засуджую, виправдовую).

Проблемні питання :

  • Чи згодні ви з позицією письменниці?

  • Чи є проблема сучасної україномовної літератури дійсно такою гострою?

Схема відповіді

Я вважаю, що ….

Бо …

Наприклад …..

Отже…..
4. Робота над текстом твору «Казка про калинову сопілку »

Слово вчителя: Повість "Казка про калинову сопілку" - справжнє диво. Своєю чистою, як джерельна вода, мовою розповіддю про селянський побут, фольклорними цитатами, ліричністю дуже нагадує драму-феєрію Лесі Українки "Лісова пісня". Може тим, що обидві авторки - українки, волинянки, що саме любов до рідного краю - Волині - надихнула їх на створення таких шедеврів?!Повість "Казка про калинову сопілку" Оксани Забужко входить до її відомого секстету. Три перших "голоси" із того секстету. Сестра не народилася, її вбили ще до народження ("Сестро, сестро"), сестра прийшла й покинула, пішла ("Дівчатка"), сестра - вбила (повість "Казка про калинову сопілку").

Повідомлення групи № 3 про особливості сюжету, характеристику образів та особливості мовлення твору.

Жанр твору.

Т.Л. За визначенням В.Лесина, "повість - переважно прозовий епічний твір, в якому змальовано широку картину життя окремих персонажів протягом тривалого часу"

Т.Л. Казка - давній за походженням і популярний в народі епічний жанр фольклору.

Оксана Забужко називає свій твір повістю "Казка  про калинову сопілку", але довгий час триває дискусія критиків: це повість чи казка?Безперечно, це повість: ми слідкуємо за життям, працею, вихованням дітей у родині Василя та Марії протягом 20 років. Але ж поряд з цим у повісті багато жанрових ознак казки: дідова дочка й бабина дочка, трикратні повтори-звернення, присутні фантастичні образи сатани , змія-перелесника, чарівної калинової сопілки, що сама співає, фантастична також і кінцівка твору. Все це дає підстави стверджувати що повість Оксани Забужко тісно переплітається з казкою.

Учні заповнюють таблицю:

Характерні риси повісті у творі "Казка  про калинову сопілку"

Типові риси казки у творі "Казка  про калинову сопілку"







Сюжет повісті "Казка про калинову сопілку".

Сюжетом повісті О.Забужко "Казка про калинову сопілку" є розповідь про давню українську трагедію роду.Твір має багато своїх прапопередників. Це й античний біблійний сюжет про Авеля та Каїна і народні казки й балади про калинову сопілку, і вірш Ліни Костенко "Калинова сопілка", і літературна казка Б.Грінченка, Л.Шияна та інших.Також письменниця непомильно використовує літературні твори, фольклорні цитати, створює дивовижний твір про історію українського селянського побуту, про велику трагедію українського роду, про Добро і Зло.Повість невелика за розміром та складається з невеликих частин, що тісно пов'язані за змістом, композиція твору струнка, чітка, красива.

Експозиція: у родині Василя та Марії вродилася дівчинка з місяцем на лобі: Ганна – панна.Мати зичить щастя донечці, бо сама вийшла заміж за свого Василя "на зло" своєму батькові , бо ж не віддав її заміж за любого й коханого.

Зав'язка: народжується друга дівчинка-мізиночка. Оленкою назвали. І ніби поділили Василь та Марія дітей. Василь бавився з Оленкою, Марія пишалася своєю Ганною - панною, а люди казали: "Дідова дочка й бабина дочка".

Розвиток дії: підростали дівчатка, ворожнеча між ними збільшувалася. Ганна - панна завидувала Оленці, особливе загострення стало відчутним після сватання Дмитра до Оленки.

Кульмінація: настає неділя - остання Оленчина дівоцька.Заздрість роздирає душу Ганні, тому вона зазиває сестру до лісу та вбиває її ножем. «Ніби не допустила вона сестру до її долі до її щастя...»

Т.Л.Ретардація - (уповільнення) - це ті епізоди епічного твору, в яких автор свідомо моделює затримання в розвитку тих процесів, які набували значної гостроти.

Ретардація: в селі поширюється звітка про зникнення Оленки, минає час, забувати стали в селі про дідову дочку. Аж тут прийшла чумацька валка, і розповів один з чумаків про сопілку, що вирізав з калини у їхньому лісі.Коли хлопець притулив сопілку до губ, то вона жалібним голосом розповіла про злочин сестри.

Розв'язка: Ганнуся із посміхом зізнається у злочині. Коли послали по залогу, щоб взяти дівчину в бійницю та закувати в пута,то в хаті було порожньо, тільки на полу зостався слід, мов смоляним віхтем черкнуло. Щезла бабина дочка.

Тема : сумна розповідь про двобій Добра і Зла, про велику трагедію українського роду.

Ідея : акцентувати увагу глядачів на важливому значенні дотримання цінностей християнської моралі, необхідності морально-етичного виховання молоді.

ІV. Фізкультурна хвилинка: виконання вправ для покращення кровообігу в організмі, зняття втоми м’язів .

V.Перевірка засвоєних знань і вмінь

1.Продовжити речення ( за кожне речення 1 бал):

  • Марія більш за все в житті цінує …

  • Для Василя найважливішим є…

  • Ганна зростає …

  • Оленка цінує в людях…

  • Причиною ворожнечі між сестрами є …

  • Найбільшим злочинцем у творі є…

2.Скласти гроно: «Ганна » та «Оленка», «Марія» та «Василь» ( за кожне 1,5 бала)

VІ. Підведення підсумків уроку.

Узагальнення матеріалу вчителем

2. Рефлексія :

  • На цьому уроці я дізнався про …

  • З цього уроку я зробив такі висновки …

  • З цього уроку в свій життєвий багаж я взяв би …

  • Казка змусила задуматися над …

3.Оцінювання навчальної діяльності учнів на році, мотивація виставлення оцінок

VІІ. Інструктаж до виконання домашнього завдання.

Скласти порівняльний аналіз повісті «Казка про калинову сопілку»та Біблійної легенди «Про Каїна та Авеля»





поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Оксана Забужко «Казка про калинову сопілку». Феміністичні аспекти...

Оксана Забужко «Казка про калинову сопілку». Феміністичні аспекти...

Урок у 11-му класі з української літератури тема: Поетичне гроно шістдесятників
Огляд життя І творчості. Патріотичні мотиви І персоніфікований образ України, громадянські ідеали, у віршах поета “Задивляюсь я в...

Книга про український феномен
Літопис самовидців: Дев´ять місяців українського спротиву / Автор проекту Оксана Забужко, упорядник Тетяна Терен; передмова Світлани...

Оксана Радушинська: «Моє дитяче «я» — найперший рецензент» Валентина Січкоріз
Оксана Радушинська розповіла Валентині Січкоріз про те, чи цікаві «оцифрованим» дітям казкові персонажі, своїх улюблених літературних...

Назва це слово рідної мови. Назва «візитна картка» вулиці, провулка,...
Зацікавившись історією походження новомосковських міських топонімів, ми вирішили визначити у чому спільність І відмінність між топонімічними...

«Празька школа» поетів. Євген Маланюк. Життєвий І творчий шлях. Мотиви...
Мета: розкрити учням значення творчості поетів «Празької школи» у розвитку національного літературного процесу; ознайомити з біографією...

Автор: Заїка Лідія Омелянівна
Тема уроку: Загадка як вид усної народної творчості. Розгляд змісту І форми загадок. Види загадок (про людей, їхнє життя, про природу...

Література рідного краю Тема Краса природи це краса життя
Тема Краса природи це краса життя» за збіркою оповідань Сергія Носаня «Сонячний ранок»

Література сьогодення також має яскравих творців зорової поезії,...
Обладнання: презентації до життя І творчості письменників, ілюстрації, тексти творів



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




l.ocvita.com.ua
Головна сторінка